آخرین وضعیت اتصال وزارت جهاد کشاورزی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

۴-سامانه جامع هویت دام: سامانه جامع هویت دام کشور از سال ۱۳۹۴ به منظور ثبت اطلاعات دامداران، پلاک کوبی دام و ثبت اطلاعات مورد نیاز جهت اصلاح نژاد دام کشور ایجاد گردیده است. امکان ردیابی و رهگیری دام زنده که از طریق اطلاعات این سامانه بدست می‌آید موجب بهبود تصمیم گیری و سیاست گذاری در زمینه تخصیص یارانه ها، واردات، صادرات و بیمه دام زنده می‌گردد و در امر مبارزه با قاچاق دام، کنترل سلامت دام نقش موثر خواهد داشت.

در راستای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند، وزارت جهادکشاورزی پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی و به پنجره ملی دولت هوشمند متصل شده است. اما تعدادی از سامانه‌ها در پنجره واحد دولت خدمات دهی دارند.

۱۴ سامانه در بخش دام و طیور ایجاد شده است با توضیح عملکرد برخی از که عبارتند از:

تاریخچه و معرفی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir در ایران
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰، طرحی را مصوب کردند که سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی، به منظور ارائه خدمات دولت الکترونیکی و تحقق اهداف دولت هوشمند و همچنین، کاهش مراجعات مردمی به دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی، تمامی اقدامات لازم را برای راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و اتصال به شبکه، اعمال نمایند.

در همین راستا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، در آدرس اینترنتی my.gov.ir، راه اندازی شد. این سامانه، راهی امن و مطمئن، برای دسترسی اینترنتی به خدمات دولتی، از طریق یک سیستم متحد است. این سایت با هدف ایجاد سهولت در ارائه خدمات دولتی به شهروندان راه اندازی شده و از طریق این سامانه، شهروندان می‌توانند با یک مرتبه احراز هویت، از تمامی خدمات دولتی به طور رایگان، بهره‌مند شوند.

 به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، بر اساس قانون بودجه امسال، همه دستگا‌های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شده اند که سه فعالیت انجام دهند: ۱- پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه‌های متعدد آن‌ها خودداری کنند. ۲- حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند ۳- پنجره خدمات خود را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که توسط وزارت ارتباطات تا دی ماه سال جاری راه اندازی می‌شود، متصل کنند؛ البته دستگاه‌ها دو تکلیف اول را می‌بایست تا پایان شهریور ماه یعنی کمتر از ۲ روز دیگر به سرانجام برسانند.

۲- سامانه ردیابی دام و فرآورده‌های خام دامی: این سامانه در جهت کنترل بیماری‌های دامی، تضمین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و امنیت غذا از مزرعه تا سفره در مرحله اول در زمینه شناسایی و ردیابی دام و همچنین کد گذاری طیور کشتاری برای ردیابی مرغ توزیع شده در سطح کشور، ایجاد شده است.

۳- سامانه واردات و صادرات مواد ژنی: این سامانه به منظور افزایش بهره وری جمعیت دامی کشور و استفاده از ژنتیک برتر در تولید و انتخاب گوساله‌های نر برتر کشور و معرفی آن‌ها به مراکز تولید اسپرم ایجاد شده است.

۱- سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور (سماطط): وزارت جهاد کشاورزی در پی مشکلات متعدد مربوط به بازار مرغ، سامانه‌ای را به وجود آورده است که بتواند از طریق آن تولید مرغ در کشور را کنترل کند. سامانه سماصط سامانه‌ای است که به صورت اختصاصی برای مدیریت وضعیت تولید مرغ طراحی شده است و تمامی مرغداری‌های فعال در کشور، وظیفه دارند که از سامانه سماصط با نشانی اینترنتی samasat.ir استفاده کنند. مرغداران در ابتدای جوجه ریزی، باید وارد این سامانه شوند و روند جوجه ریزی خود را به صورت کامل در این سامانه ثبت کنند..

۵- سامانه اصلاح نژاد دام سنگین: این سامانه همانگونه که از نامش مشخص است مربوط به اصلاح نژاد و بهبود کمی وکیفی تولیدات دامی ازطریق ارتقاء پتانسیل ژنتیکی است و این طرح (اصلاح نژاد دام سنگین) نخستین بار در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی مورد توجه و استفاده متخصصان دامپروری کشور قرارگرفت.

۶- سامانه واردات و صادرات اسب.
۷-سامانه سگ کار (سیستم) ثبت اطلاعات دام کوچک.
۸-سامانه مرکز اصلاح نژاد بهبود تولیدات دامی.
۹- سامانه اطلس کارخانجات خوراک دام.
۱۰- سامانه مقالات سازمان دامپزشکی کشور.
۱۱- سامانه اعزام سازمان دامپزشکی کشور.
۱۲- سامانه صدور پروانه سازمان دامپزشکی کشور.
۱۳- سامانه یکپارچه پایش و مراقبت بیماری ها.
۱۴- سامانه خدمات دارو، واکسن و دارو‌های گیاهی.
88
۵ سامانه در بخش زراعت و باغبانی عبارتند از:
۱- سامانه اطلاع رسانی طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری: سیستم فوق به منظور ثبت نام و رهگیری پرونده‌های متقاضیان اجرای آبیاری تحت فشار بصورت برخط (Online) طراحی گردیده است. بدین ترتیب که متقاضیان (حقیقی / حقوقی) از سراسر کشور با ورود به سیستم میتوانند از طریق این سیستم اینترنتی نسبت به موضوع ثبت نام الکترونیکی نمایند و همچنین مراحل گردش پرونده خود را در سیستم ملاحظه نمایند..
۲- سامانه جامع مانیتورینگ سموم و آفت کش ها: هدف از راه اندازی این سامانه، نظارت دقیق بر فرآیند تأمین و توزیع آفت کش‌ها با محوریت تسهیل امور، سرعت کار، دقت و شفافیت بوده است.
۳- سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای گیاهی (استعلام گواهی بهداشت).
۴- سامانه خرید برگ سبز.
۵- سامانه چایکاران.
88
۱۲ سامانه در بخش امور اراضی و محیط زیست شامل:
۱-سامانه جامع اطلاعات امور اراضی کشور.
۲- قرنطینه و امنیت زیست محیطی.
۳- مرکز هماهنگی داده‌های مکانی وزارت جهاد کشاورزی.
۴- سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی (دسترسی از طریق شبکه داخلی وزارت جهاد کشاورزی).
۵-سامانه اطلاعات مکانی قنوات.
۶- سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای گیاهی.
۷- سامانه صدور مجوز‌های تغییر کاربری مجاز اراضی.
۸-سامانه جامعه حقوقی (سحاب) سازمان امور اراضی کشور.
۹- سامانه رفع تداخلات سازمان امور اراضی کشور.
۱۰-سامانه جامع اطلاعات مکانی سازمان امور اراضی کشور.
۱۱- سامانه مدیریت اطلاعات آماری سازمان امور عشایر ایران.
۱۲- سامانه اطلاعات مکانی سازمان امور عشایر ایران.
88
امور عمومی شامل ۱۷ سامانه: از سامانه جامع نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات تا سامانه آموزش صندوق بیمه کشاورزی.
88
بخش تسهیلات و مالی شامل ۳ سامانه که عبارتند از:
۱-سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری (سیتا).
۲- سامانه آمار و اطلاعات (طرح‌های اقتصاد مقاومتی).
۳-سامانه طرح‌های قابل افتتاح (سپقا).
88
بخش بازرگانی و تجارت شامل دو سامانه:
۱-سامانه متمرکز مجوز‌های تجارت خارجی.
۲-سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی.
88
براساس اعلام معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، از ۱۷۳ دستگاهی که باید به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شوند، ۳۵ دستگاه هیچ اقدامی نکرده اند.

وزارت جهاد کشاورزی در همین راستا اقدام به ایجاد پنجره واحد خدمات خود به شرح زیر راه اندازی نموده که هر کدام برای تسهیل و خدمات غیرحضوری برای انجام کار‌های مختلف مراجعین، کشاورزان، دامداران و … ایجاد شده است.

وزارت جهادکشاورزی هم همانند سایر دستگاه‌های دولتی باید تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شود، اما از ۵۳ سامانه‌ای که در درگاه این وزارت ایجاد شده تنها ۹ سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وصل شده که از این تعداد هم فقط یک سامانه خدمات دهی دارد.
آخرین وضعیت اتصال وزارت کشاورزی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3581351/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF