مدیر فرودگاه خرمآباد: راههای دیگر هم پیش روی تصمیم گیرنده بود که انجام نداد
در حالی شرکت ایران ایر امروز تصمیم گرفت به راحتی دو مسافر را پیاده کند و بنا بر ادعای مسافران به برخی کارت پرواز ندهد که سوال مسافران این است: «چگونه با توجه به هشدارهای هواشناسی موجود اقدام به فروش بلیت پرواز میکنند و از سوی دیگر آیا نمیتوانستند به جای خارج کردن دو مسافر بار سایر مسافران را خالی کرده و با پرواز دیگری به دستشان برسانند.»
کاملی، گفت: هر سورتی پروازی که به فرودگاه اضافه میشود، کار هموطنان ما را راه میاندازد، «ایران ایر» نیز یک شرکت دولتی است که یک سری وظایف بر عهده دارد، حالا اینکه وظایف را چطور انجام میدهد، خودشان باید پاسخگو باشند و به ما هیچ ارتباطی ندارد، برای بحث پرواز ما زیرساختها را آماده کردهایم، از نظر ما زیرساختها کاملاً استاندارد و آماده است، اعلام کردهایم که این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیما را دارد.
شأن و کرامت مسافران چند؟!
انگشت تقصیر ایران ایر به سمت شرایط جوی فرودگاه مقصد و کوهستانی بودن مسیر!
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در جریان اتفاقی که امروز برای پرواز خرم آباد رخ داد خیلی راههای دیگر هم پیش روی تصمیم گیرنده بوده که انجام نداده است، اما ما به آنها ورود پیدا نمیکنیم و به ما هم هیچ ارتباطی ندارد، افزود: به هر حال منِ نوعی به عنوان مسئول وقتی که جایی در حال خدمت هستم، وظیفهای بر عهده دارم، من باید به گونهای کار و برخورد کنم که نارضایتی به وجود نیاید.
وی، تاکید کرد: باید مسئولان پیگیری کنند تا تعداد پروازها با هر نوع تایپ هواپیما مد نظر افزایش یابند، ما هم موظف به ارائه خدمات به پروازها هستیم.
این فرد گفت: پس از دو ساعت معطلی در داخل هواپیما و گلایه از بابت تأخیر پیش آمده مهمانداران اعلام کردند که به گفته خلبان وزن هواپیما سنگینتر از حد مجاز است. مهمانداران از مسافرین درخواست کردند تا دو نفر به طور داوطلبانه از هواپیما خارج شوند تا پرواز بتواند با وزن مناسب انجام شده و بدون هیچ مشکلی در فرودگاه خرم آباد بر زمین بنشیند. من که قصد انجام یک مسافرت کاری داشتم به همراه فرد دیگری از پرواز پیاده شدیم و پس از آن پرواز انجام شده و هواپیما فرودگاه مهرآباد را ترک کرد.
اما برای بررسی وضعیت فرودگاه خرم آباد برای میزبانی این پرواز با علی کاملی مدیر فرودگاه این شهر گفت و گو کردیم. وی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من توضیحات شرکت ایران ایر را نخواندهام، اما قطعاً نه ما کاری به این داریم که در عملکرد آنها دخالت کنیم و نه اصلاً جایگاه چنین چیزی را داریم و نه قطعاً آنها میتوانند در مورد فرودگاه اظهار نظر کنند، چون فرودگاه بر اساس استانداردهای جهانی و سازمان هواپیمایی کشوری ساخته شده و همه استانداردها را هم دارد.
کاملی، ادامه داد: فرودگاه خرم آباد در عمر حدود ۹۷ سالی که تحت عنوان فرودگاه نظامی و ۶۷ سالی که هواپیماهای غیر نظامی در آن نشست و برخاست داشته متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری بوده است و قطعاً فرودگاه آن استانداردهای لازم را دارد، هر فرودگاه هم شرایط خاص خودش را دارد، در مورد شرایط جوی نیز این خلبان است که تصمیم گیرنده است، مانند فرودگاه مشهد که دما از حدی پایینتر آمد و فرودگاه به آن بزرگی یک روز کامل بسته شد و حدود ۷۰ پرواز کنسل شد.
سوال مهم در مورد خط پروازی خرمآباد؛ چرا هواپیماهای کوچک؟
وی با بیان اینکه امروز ما تنها این پرواز را داشتهایم و بحث وضعیت جوی و… به شرکت هواپیمایی و عملیات آن ارتباط دارد و به فرودگاه هیچ ارتباطی ندارد، گفت: هواپیماها یک سری مشخصات دارد که بر اساس این مشخصات و دادههای هواشناسی، مواردی مدنظر قرار میگیرد و این امر نیز به فرودگاه هیچ ارتباطی ندارد و خود آن شرکت باید جوابگو باشد.
یکی از مسافران این پرواز در تماس با خبرنگار مهر اعلام کرد: پس از ورود به سالن فرودگاه متوجه شدم که به تعدادی از مسافران کارت پرواز داده نشد. پس از نشستن داخل هواپیما مشخص شد حدود ۱۶ صندلی داخل هواپیما خالی از مسافر است که همین امر تعجب ما را بیشتر کرد که اگر صندلی خالی وجود داشته است چرا به برخی از مسافران کارت پرواز داده نشد.
خبرگزاری مهر – گروه استانها: صبح امروز قرار بود پروازی در ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه فرودگاه مهرآباد را به مقصد خرم آباد ترک کند که این پرواز حدود ۲ ساعت تأخیر داشت. اما این تنها حاشیه پرواز امروز نبود، پیاده کردن دو مسافر به دلیل آنچه ۱۵۰ کیلو اضافه وزن هواپیما برای پرواز اعلام شده دیگر حاشیهای بود که پرواز تهران- خرم آباد را به سر خط رسانهها برد.
مدیر فرودگاه خرم آباد در ادامه سخنان خود در مورد استفاده از هواپیماهای کوچک در این مسیر و فرودگاه خرم آباد، گفت: هر فرودگاهی وقتی که ساخته میشود بر اساس استانداردهای جهانی و سازمان هواپیمایی کشوری ساخته میشود و تا این استانداردها را نداشته باشد، قطعاً مجوز پروازی به آن فرودگاه نمیدهند.
این اتفاق که واکنشهای زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است موجب ارائه توضیحاتی از سوی شرکت ایران ایر شده است. روابط عمومی این شرکت هواپیمایی در گفت و گو با یکی از رسانهها عنوان کرده است: تغییرات جوی در فرودگاه خرم آباد در زمان پرواز منجر به آن شد تا خلبان با هدف بهبود ایمنی و عملکرد هواپیما مجبور به کاهش وزن پرواز شود. شرایط وزش باد موافق و مخالف در فرودگاه مقصد و کوهستانی بودن مسیر موجب شد محاسبات خلبان در زمان برخاستن از فرودگاه مهرآباد درباره وزنِ پرواز تغییر کند. هنگام پرواز در شرایط جوی نامناسب و کوهستانی، خلبان بدترین سناریو را در نظر میگیرد که مثلاً اگر قرار باشد پرواز با یکموتور ادامه یابد، تا چه اندازه امکان وزن پرواز وجود دارد.
سوال دیگر این است که «چرا با توجه به شرایط آب و هوایی موجود از هواپیماهای کوچک در این مسیر استفاده میشود که افزایش وزن ۱۵۰ کیلو گرمی برای مسافران ایجاد مشکل کند و باعث عدم حفظ شأن و کرامت مسافران شود.»
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5680667/%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%DB%B2%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA
مدیر فرودگاه خرم آباد، تاکید کرد: فرودگاه خرم آباد تمامی استانداردهای لازم را از سوی سازمان هواپیمایی کشور به عنوان تنها متولی صدور مجوز استانداردهای فرودگاهی اخذ کرده و کسی نمیتواند نسبت به این ایرادی داشته باشد، اگر هم کسی فکر میکند متخصص و توانا است، مواردی که فرودگاه ایراد دارد را به صورت مستند و کتبی به سازمان هواپیمایی ارجاع بدهد.