اجرای مهندسی ارزش و تعیین تکلیف پروژه‌های مسکوت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

گفتنی‌است طی دو سال اخیر با تغییر رویکردی که درموضوعات مهندسی ارزش صورت گرفته پروژه‌های مهندسی ارزش به مرحله اجرا رسیده است.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5691771/%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA

همچنین اهداف و چشم انداز موضوع یادشده تشریح شد. از سوی دیگر به سایر اقدامات در سال اخیر اشاره‌شد که موضوع مهندسی ارزش از فاز مطالعه خارج شده و به عینیت رسیده است و تا کنون بیش از ۱۰ پروژه در سازمان بنادر و دریانوردی و ۴ پروژه درشرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به مرحله اجرا رسیده است و میانگین ۳۰ درصد در هر یک از این پروژه‌ها صرفه جویی در هزینه ساخت برآورد شده است.

همچنین سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی گزارشی از مهندسی ارزش بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی شهرستان بناب ارائه داد که در این پروژه نیز از دو سازمان و شرکت متبوع دعوت شده‌بود.

رئیس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی تصریح‌کرد: با توجه به محدودیت منابع و تقارن با فصل بودجه مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی مهندسی ارزش و مدیریت ارزش پروژه‌ها حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ششمین جلسه هم اندیشی مهندسی ارزش با حضور رئیس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی و متخصصین، مدیران کل و نمایندگان مهندسی ارزش سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

فاطمه سادات حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی در این جلسه بر اهمیت پیگیری و تعیین تکلیف پروژه‌های مسکوت تأکید کرد و از آن‌ها خواست پروژه‌هایی که به طول انجامیده و نیمه کاره مانده اند را از طریق مهندسی ارزش ارزیابی مجدد کنند.

همچنین شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور گزارشی اجمالی از دو پروژه راه آهن درود- خرم آباد – اندیمشک و پروژه راه آهن بم-جیرفت ارائه داد که با اتمام پیاده‌سازی مهندسی ارزش بر روی این پروژه‌ها مبلغ صرفه جویی آن‌ها نیز در آینده نزدیک مشخص می‌شود.

حمیدیان تأکید کرد: با توجه به منابع محدود، انجام برنامه ریزی ارزش بر روی پروژه‌های جدید ضرورت دارد.

وی افزود: امسال سازمان بنادر با تجربه خوب و صرفه جویی ۱۰۰۰ میلیاردی که در سه پروژه بنادر ریگ، دیلم و گناوه داشت، به شروع پروژه چهارم تحت‌عنوان شانتینگ یارد بندر امام خمینی اقدام کرد که در این پروژه سایر شرکت‌ها و سازمان‌های وزارت راه نیز حضور خواهند داشت تا سازمان بنادر بر تعهدات خود بر اساس صورت‌جلسات گذشته عمل کند.