به گزارش خبرگزاری مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن از رویکرد جدید راه آهن در تعامل با شرکت های پیمانکار تعمیر و نگهدار و تأمین کننده قطعات لکوموتیو خبر داد و گفت: بهتر است تمامی داده ها و تجربیات این شرکت ها مستندسازی شده تا مورد استفاده و تجزیه و تحلیل متخصصان صنعت ریلی قرار گیرد. این مستندسازی ضمن انتقال دانش فنی در افزایش بهره وری ناوگان مؤثر بوده و ظرفیت استفاده از لکوموتیوها را ارتقا می دهد.
وی افزود: طبق قراردادهای جدید، اگر لکوموتیوی پس از انجام تعمیرات در مدت طولانی بدون خرابی به سیر بپردازد، شرکت تعمیر کننده تشویق خواهد شد و در مقابل، اگر لکوموتیوی پس از انجام تعمیرات، در زمان کوتاهی به دلایل فنی متوقف یا دچار خرابی مجدد شود، شرکت پیمانکار مسئول شناخته شده و می بایستی در مقابل عمل خود متناسب با مفاد قرارداد پاسخگو باشد.
ذاکری خواستار ایجاد سامانه ای برای تخصیص و مدیریت یکپارچه ناوگان ریلی از سوی معاونت بازرگانی و بهره برداری با همکاری معاونت ناوگان راه آهن شد و تاکید کرد: در این سامانه باید نحوه تخصیص لکوموتیوها برای حمل بار مشخص باشد تا بتوانیم با توجه به محدودیت تعداد لکوموتیو، از نیروی کشش در شبکه ریلی به ویژه در حمل و جابه جایی بار استفاده بهینه کنیم.
مدیرعامل راه آهن در پایان یادآور شد: ظرف هفته های اخیر منابع مالی مناسبی به شرکت های پیمانکار تعمیرات لکوموتیو پرداخت شده است و باید آثار مثبت آن در بهبود کمی و کیفی لکوموتیوها و در نتیجه افزایش جابجایی مسافر و حمل بار مشاهده شود.