آئینی تصریح کرد: نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع، گروه چهارم بستهی سیاستها و ضوابط نوسازی بافتهای فرسوده را تشکیل میدهد. امکان پیشروی طولی تا ۲ متر پس از اصلاحی مشروط به رعایت همجواری و حقوق همسایگی، کاهش ضریب برای هر واحد تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵، امکان احداث حداکثر یک درب اضافه مشروط به تامین ضریب تامین یک پارکینگ برای هر واحد، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب تعیین شده در طرح مصوب و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، مشوقهای گروه چهارم را شکل میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری، گروه سوم هدف بهسازی و نوسازی را شامل میشود تاکید کرد: ضوابط تشویقی این گروه نیز اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد، امکان احداث یک درب اضافه در راستای تامین حداکثری پارکینگ در بافتهای فرسوده و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی است.
وی گروه دوم را نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلهای دانست و گفت: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربریهای غیرانتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ مشروط به ورود پارک حاشیهای در معبر، امکان استفاده از مساحت معابر بنبست فاقد کارکرد و تراکم حاصل از آن ضوابط تشویقی گروه دوم را تشکیل میدهد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به ویژگیهای گروههای چهارگانه مورد هدف بهسازی و نوسازی گفت: این گروهها شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلهای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع است.
محمد آئینی اظهار کرد: سیاستها و ضوابط تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد که توسط شرکت بازآفرینی شهری تهیه شد توسط شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.
محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ضوابط کالبدی تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، امروز به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید که از جمله این مشوقها میتوان به اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم طرح مصوب، تسهیل در ضوابط پارکینگ، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی اشاره کرد.
وی افزود: در محدوده بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، افزایش تراکم، تسهیل در ضوابط پارکینگ و معماری و اختلاط کاربریها برحسب گروههای چهارگانه با هدف ایجاد انگیزه برای توسعهگرها، سرمایهگذاران و مالکان اعطا میشود.
آئینی تاکید کرد: از جمله مشوقهای گروه اول میتوان به اعطای دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربریهای انتفاعی، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگهای مورد نیاز، امکان استفاده از مساحت معابر بنبست فاقد کارکرد و امکان تسهیل در ضوابط معماری از جمله نحوه تودهگذاری و نما اشاره کرد.
بیشتر بخوانید :