البته در مقاطعی افزایش قیمت به صورت چراغ خاموش صورت گرفت و دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی هم اعلام کرد که این افزایش قیمت قانونی بوده، اما همین موضوع دادستانی را وارد ماجرا کرد تا اعلام کند که شرکت های هواپیمایی باید قیمت ها را به حالت سابق برگردانند و هرگونه افزایش قیمت بدون هماهنگی، با جریمه روبه رو خواهد بود.
با وجود این، سازمان هواپیمایی کشوری تاکید داشت که باوجود جلساتی که درخصوص قیمت بلیت برگزار شده و موافقت این سازمان با افزایش قیمت، هرگونه تغییر در قیمت ها باید به موافقت ستاد تنظیم بازار برسد و از این رو درخواست شرکت های هواپیمایی هم با مخالفت نهایی روبه رو بود.
درعین حال هواپیماهای برجامی نظر موافق رئیس فعلی سازمان هواپیمایی را به همراه ندارد، محمد محمدی بخش با انتقاد از این موضوع اظهار کرد:\xa0ما خرید هواپیمای نو را از دستور کار خارج نکردیم و حتی در مورد تامین اعتبارش صحبت شده ولی با خرید هواپیمای نو طبق الگوی برجام مخالفیم چون در حوزه برجام خرید خوبی انجام ندادیم و پول زیادی هم پرداختیم و از طرفی هم این خریدها متناسب با نیاز کشورمان نبود.
همچنین مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در ماه های پایانی اعلام کرد که قیمت هیچ وسیله ای برای نوروز گران نمی شود تا بدین ترتیب تلاش ایرلاین ها برای افزایش قیمت تا پایان سال هم بی نتیجه بماند و به ۱۴۰۲ موکول شد، هرچند که این اتفاق به صورت غیررسمی رخ داد و سازمان هواپیمایی هم به تهدید شرکت های متخلف ادامه داد.
هرچند دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در روزهای پایانی سال گفت که ۱۶ شرکت برای پذیرش مسافران و تامین هواپیما در زمان بروز تاخیر، توافق نامه همکاری امضا کردند تا اگر شرکت هواپیمایی پروازش با تاخیر طولانی مواجه شود، مسافرش با شرکت دیگری اعزام می شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تایید ادعای تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، بیان کرد: ما به سطحی از تخصص در تعمیرات هواپیما رسیده ایم که نه تنها هواپیمای روسیه بلکه قطعات هواپیماهای غربی ایرباس و بویینگ بعضی از کشورهای منطقه را در ایران تعمیر می کنیم.
هرچند در خصوص تعمیرات هواپیما، مسئولان حوزه هوایی در یک سال گذشته در عین حال که از راه اندازی نهضت تعمیر قطعه و\xa0بی نیازی به کشورهای دیگر برای تعمیر هواپیما سخن گفتند، از این حد هم فراتر رفتند تا جایی که رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- اظهار کرد: با وجود تحریم ها، به توانی در سازمان هواپیمایی ایران رسیده ایم که نه تنها هواپیماها در ایران را تعمیر می کنیم، بلکه بسیاری از کشورهای همسایه متقاضی تعمیر هواپیماهایشان توسط ما هستند.
به گزارش ایسنا، صنعت هوایی در سالی که گذشت، با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود، یکی از مهم ترین رویدادهای این حوزه، درخواست شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت بود. داستان از این قرار بود که ایرلاین ها درخواست داشتند که با توجه به ثابت ماندن قیمت بلیت از دی ماه ۱۴۰۰ و در حالی که هزینه های شرکت ها به واسطه تورم و افزایش قیمت دلار بالا رفته، قیمت بلیت هواپیما هم متناسب با آن افزایش پیدا کند.
آواز دهل هواپیماهای برجامی
خودکفایی در تعمیر هواپیما
لزوم تقویت ناوگان هوایی
او همچنین به بدعهدی شرکت ها در فروش قطعه هواپیماهای فروخته شده به ایران پرداخت و گفت: در حالی که ایکائو می گوید باید دانش هوانوردی بدون تبعیض گسترش یابد، اما آمریکا حتی از ارسال نشریات هوانوردی هم به ایران خودداری می کند. آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما قطعات آن را نداند، در این شرایط باید ایمنی را حفظ کنیم و صنعت را سرپا نگه داریم و به مردم سرویس دهیم.
از ساخت هواپیما تا واردات از چین
انتهای پیام