آقای داریوش گل علیزاده: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۸ که سال ۹۷ به تصویب رسید خودروها بر اساس سواری، موتور سیکلت و خودروی عمومی سن فرسودگی داشتند و اگر خودرویی به سن فرسودگی برسد باید اسقاط شود در آیین نامه جدید از سال ۹۱ در واقع سن فرسودگی به سن مرز فرسودگی تغییر پیدا کرد یعنی اگر خودرو به سن ۱۵ سال برسد که مرز فرسودگی است اگر دو مورد از معاینه فنی را نتواند رد کند این خودرو فرسوده است.
مجری: جایگزینی خودروها و موتور سیکلتها منوط به گواهی اسقاط است که همین ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت سازان معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) تولید ماهانه است، آیا امکان پذیر است؟
مجری: خیلیها معتقدند که قانون دور زده میشود نظر شما را بشونیم با توجه به اینکه یک درصد قیمت خودرو به جای گواهی اسقاط باید به صندوق ملی محیط زیست واریز شود؟
آقای سهند اینانلو: در ۲۰ سال اخیر از دولت هفتم و هشتم اقداماتی در جهت ساماندهی صنعت خودرو انجام شده، ولی متأسفانه به دلیل وجود انحصار در بازار خودرو هیچ کدام از این قانونها به سرانجام نرسیده است، با توجه به اینکه اجرای این قوانین مستلزم هزینه است و وزارت صمت به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو تمایلی به هزینه ندارد بنابراین یک سری مفاد به صورت نصف و نیمه اجرا میشود بعد به فراموشی سپرده میشود.
آقای سهند اینانلو: بحث همین هزینه است، زیرا که هزینه دست دولت میرسد، ولی دولت با توجه به اینکه کسری بودجه شدید داریم تمایلی به این مسئله ندارد.
آقای سهند اینانلو روزنامه نگار: آقای گل عیزاده معیار تشخیص خودروهای فرسوده از نظر شما چیست؟ در طرحهای قبلی مشخص شده بود خودروهای بالاتر از ۱۵ سال، الان معیار چیست؟
یعنی عملا ما چرخه اسقاط را معیوبتر هم کردیم به دلیل اینکه در واقع احتمالش وجود داشت گواهی معاینه فنی را رد کند و خودرو در حال تردد باشد در قانون جدید این مشکل رد شد در قانون جدید دقیقا اشاره شده خودروی که به سن فرسودگی رسیده باشد یعنی مرز فرسودگی در کار نیست برای همین ما آیین نامه اجرایی ماده ۸ را از دولت پس گرفتیم و الان منتظر هستیم که اگر در مصوبه مجلس و در لایحه دوفوریتی مجلس رفع شود بر اساس قانون جدید سن فرسودگی جدید را تعریف کنیم و براساس این چرخه اسقاط را به حرکت در آوریم.
منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3578661/%D8%A7%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87
مجری:حداکثر استاندارد سالانه چند هزار دستگاه است؟
آقای سهند اینانلو: از اواخر دهه هفتاد بحث اسقاط خودروهای فرسوده مطرح شد تا کنون هم اقداماتی انجام شده، ولی من خودم فکر میکنم این موردی که در این قانون وجود دارد نکته جالبی است، ولی در بحث اجرا با توجه به اینکه به مصرف کنندگان خودرو ممکن است فشاری وارد شود و ما خودرو هم به آن اندازه نداریم که بتوانیم خودرو جدید و صفر جایگزین کنیم به نظر میرسد اجرای آن تقریبا غیر ممکن است.
مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید
قانون گذار در تبصره ۲ تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در داخل کشور را موظف کرده به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند و در واقع شماره گذاری را منوط به ارائه گواهی اسقاط کرده که خود موجب اختلال در شماره گذاری میشود، خودرو تولید شده، اما به دلیل اینکه نتوانستند گواهی اسقاط بدهند در واقع خیلی از تعهدات در زمین مانده است. به همین منظور و برای تسهیل و تسریع در چرخه اسقاط و جلوگیری از اختلال در تولید و شماره گذاری خودرو، پیشنهادی از سوی سازمان محیط زیست با همکاری سایر دستگاه ذیربط مبنی بر اعطای تسهیلات کم بازده به مالکین خودروهای فرسوده ارائه شده است.
مجری: در خصوص قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح این قانون با توجه به ابهامات در روند اجرا توضیح بفرمایید؟
مجری: کمبود گواهی اسقاط باعث شده که یک درصد قیمت خودرو به صندوق ملی محیط زیست واریز شود و شما از این طریق روند را برایشان تسهیل میکنید؟
ارتباط تلفنی با آقای مهندس داریوش گل علیزاده مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست
مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران از پیشنهاد این سازمان برای ارائه تسهیلات کم بازده به مالکین خودروهای فرسوده به منظور تسریع و تسهیل در اسقاط خودرو خبر داد.