اصول کلی طراحی ساختمان اداری

ساختمان اداری مدرن سفیران از “مهسا مجیدی” در طبقه ششم یک ساختمان 24 واحدی، از یک جعبه شیشه ای ساده تشکیل شده که حتی جزئیات ساده curtain wall در نمای آن سایت karaj-home حل نشده است. علاوه بر مشتریان که وارد یک ساختمان تجاری می شوند، افرادی که در آن مشغول به کار هستند نیز نیازهایی دارند. مساحت هر طبقه ی اداری به طور متوسط 370 متر مربع می باشد و همکف ساختمان با مساحت 291 متر مربع شامل لابی و پذیرش اصلی اداری و نیز یک واحد تجاری و کل مساحت زیربنا 3258 متر مربع می باشد. فضای سبز و طراحی بسیار زیبای آن از دیگر جذابیتهای آلتون کورت به شمار میرود که آبنماها و نورپردازیهای زیبایی را در معرض نمایش میگذارد و تمامی این چشماندازهای زیبا را از داخل لابی و واحدهای این مجموعه میتوان دید. پنجرههای متحرک به صورت پوستهی دوم بر روی شیشههای نما اجرا میگردد که امکان نورگیری طبیعی و کنترل دما و رطوبت فضای داخلی و دید و منظری بهتر برای بهرهبردار را ایجاد میکند.

در طراحی ساختمان اداری از نور طبیعی به صورت کنترل شده جهت روشنایی داخل ساختمان استفاده شد، دید داخل به بیرون حفظ و هم در روز و هم در شب جهت تبلیغات و زیبایی نما تصویری متفاوت خلق میشد که در تمام لحظات تصویری متفاوت ایجاد میکرد. مهارت در طراحی: معماران، طراحانی هستند که شکل ظاهری هر سازه را طراحی میکنند. تاب خوردگی قطری ساختمان سبب شده است تا نور روز به شکل عادلانه تری میان پنجره های رو به حیاط مرکزی تقسیم شده حیاط مرکزی نیز دلبازتر و پرنور تر به نظر اید و در عین حال در نقاطی که حجم به کلی از زمین فاصله گرفته است ورود به حیاط مرکزی و طبقات مجموعه نیز ممکن می باشد. سازههای کابلی نیز بر اساس ساختار و عملکرد به انواع مختلفی تقسیم بندی شدهاند. یکی از تفاوت های تعمیر و بازسازی اداری و تجاری با واحد های مسکونی بازسازی دفتر کار باز یا اوپن است که کار مجری را آسان می کند در واحد های اوپن آفیس یک فضای فلت و باز وجود دارد که عموما توسط پارتیشن بندی از یکدیگر جدا شده اند در نتیجه برای بازسازی دفتر اپن آفیس عملیات ساختمانی به شدت کاهش یافته و بیشتر با نصب آیتم های مختلف روبرو خواهیم بود تا به کارگیری مصالح مختلف ساختمانی و به همین دلیل معمولا کار ساخت این آیتم ها در کارگاه انجام شده و در فرصت کوتاهی اقدام به نصب آنها در محیط اداری می کنیم چرا که یکی از مهم ترین چیزها برای کارفرمایی که اقدام به بازسازی واحد اداری و تجاری خود نموده زمان است زیرا با هر روز عدم استفاده از محل کار خود هزینه های بیشتری بر او متحمل می شود.

ابزارهای نرمافزاری که در زیر به شما معرفی میکنیم، ابزارهایی هستند که در اکثر شاخههای عمران کاربرد دارند. اکثر فضاهای نشیمن، در طبقه همکف قرار دارند، یک سالن در یک بخش و فضای ناهارخوری در طرف دیگر قرارگرفته اند. این ساختمان مدتی پیش رتبه دوم را در بخش طراحی گروهی ساختمان های عمومی در دوازدهمین دوره جایزه معمار از آن خود کرده است. شما به عنوان صاحب یک کسبوکار در ریبون از هر نقطه دنیا میتوانید سناریوی اختصاصی خود را تعریف کنید. استفاده از نام و برند واحد اداری و حک آن بر روی دیوار، جلوه ای بی نقص و بی نظیر را در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری از خود بر جای می گذارد. نام این ساختمان در زبان ایتالیایی به معنی جنگل عمودی است و در سال ۲۰۱۴ ساخته شده. از نمونه های سبک کلاسیک می توانیم آمفی تئاتر کلوسئوم، معبد پانتئون در رم و آکروپولیس در آتن را نام ببریم.

عدمتوجه به ساختمانهای اداری در تهران باعث شده که صاحبان کسبوکارها نتوانند مکان مناسبی برای تجارت خودشان مهیا کنند و همچنین سازندگان نیز بیشتر توجه را به ساختمانهای مسکونی معطوف کردهاند. برای اولین بار در دنیا با چنین ابعادی قرار بود از این تکنولوژی استفاده شود. بنابراین باید با در نظر گرفتن و متناسب با نوع فضا، ماهیت و شیوه فعالیت این محیط اقدام به طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری مورد نظر کرد. محیط کاری یکنواخت و سرد، کاهش چشمگیر راندمان و بهره وری نیروها را با خود به دنبال دارد. بر همین می توان با مشاوره متخصصین فنی و مهندسان مشاور، بهره گیری از مصالح سبک، پیاده سازی روش های نوین و تبعیت از استانداردهای مربوطه گامی در این راستا برداشت. وی چند سال به تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول بود.

تبصره 7- کلیه تصمیمات مجمع عمومی مجتمع باید در صورت جلسه مکتوب و توسط مدیرعامل در دفتر مجتمع نگهداری شود. دفتر مرکزی پتروشیمی رازی که توسط “دفتر معماری فضای فرا تهی” طراحی و اجرا شده است از این دسته فضاها است. دفتر مرکزی پتروشیمی رازی که توسط “دفتر معماری فضای فرا تهی” طراحی و اجرا شده است از این دسته فضاها است. برای ایجاد فضایی منحصر به فرد و خاص می توان هر کدام از این فضاها را با وسایل هماهنگ و متناسب با محیط تزئین نمود. هر محیط اداری شرایط و مختصات مربوط به خود را دارد. یک مطالعه آمریکایی نشان میدهد که یک کارمند ۹۰ هزار ساعت از زندگی خود را در محیط کاری میگذراند و تنش کار یکی از مهمترین دلایل مرگومیر انسانها است؛ بنابراین شرکتها در فکر ساخت محیطهای کاری مناسبتر، افزایش رفاه و آسایش بیشتر در عین بالا بردن عملکرد و بهرهوری کارمندان خود هستند.

حضور کارمندان و نیروهای واحد اداری به عنوان یکی از ارکان این محیط ها، باید مورد توجه واقع شود. با تعبیه و اجرای جدا کننده ها، دو بخش شمالی و جنوبی پلان به ۴ واحد مجزا اداری تبدیل شده است که از روشنایی و چشم اندازهای مناسب و خدمات مشترک برخوردارند . بخش پذیرش، یکی از فضاهای مهم و مؤثر در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری به شمار می رود. بدین ترتیب توانایی تمرکزشان بر روی مسائل پیشروی در اداره مذکور بیشتر شود. در شرايط حاضر فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند در دوره هاي مختلف كارشناسي ارشد سازه (آناليز و طرح سازه ها)، خاك و پي (مطالعه مسائل مربوط به رفتار خاكها و محاسبات پي ها)، راه و ترابري (طرح راهها و شبكه ترابري)، سازه هاي آبي (طراحي سازه هاي هيدروليكي و مسائل آبي ديگر در ارتباط با سدها) در داخل كشور ادامه تحصيل دهند. بدیهی است حس تعلق خاطر در افزایش راندمان کار و در ارتقای سطح کیفی مجموعه میتواند تاثیر بیشتر بگذارد. رعایت این موضوع علاوه بر ایجاد روحیه مضاعف در پرسنل، حس راحتی و آرامش را نیز در فضای کاری پراکنده می کند. در حالی که معمار علاوه بر دیدن این نیازها، باید فراتر رود و معنا، حس یا ایدهای را منتقل کند.

پي هاي نواري در ساختمان اسكلت فلزي و بتني معمولاً و در مواقعي ساخته مي شوند كه فاصله ستون ها نسبت به يكديگر كم باشد و اطراف ساختمان زمين همسايه احاطه كرده باشد. ستون هایی به شکل معماری کلاسیک، سنگ فرش ها و گنبدها از مشخصه این سبک هستند. تعمیر – کتاب – نگهداری – جزوه – ساختمان – از زمانی که انسان بوجود آمد نیاز به سر پناه در او شکل گرفت. طراحی ساختمان اداری آبورزان به معماری “محمدرضا قدوسی و پارسا اقدم” با توجه به معماری مدرن بومی تهران شکل گرفته و با نگرش به نمای نامرئی شهری خلق شده است. با وجود حضور شرکتهای توانمند داخلی در زمینه انرژی تجدید پذیر، پوشش تقاضای روزافزون و نهایتا بومی سازی این صنعت مستلزم مشارکت و همکاری هرچه بیشتر متخصصین است. این متخصصان غالباً در شرکتهای آب و فاضلاب استخدام میشوند. ریبون با نگاه به آینده ساخته شد؛ هدف ما ایجاد مجموعهای بود که در آن شرکتهای پیشرو به هر آنچه که ابزار و نیاز کسبوکارهای امروزی است مجهز باشند.

نور طبیعی باعث بهبود حال و هوای افراد و جلوگیری از افسردگی میشود و بنابراین در معماری فضاهای کار تلاش میشود که بیشترین میزان نور طبیعی به داخل ساختمان بتابد. میزان نور بکار رفته در محیط اداری باید از تعادل و همگونی مناسب برخوردار باشد. آرامش و جذابیت محیط اداری با استفاده از عناصر رنگی تامین می شود. این ساختمان تمام جذابیت های یک فضای اداری را یکجا فراهم کردند. نتایج آزمون نشان از معناداری تأثیر تمامی معیارهای متغیر مستقل (فضای باز مجتمع مسکونی) بر متغیر وابسته (حسِّ­دلبستگی) دارد. نتایج نشان می دهند با انتخاب صحیح پارامترهای بهسازی، می توان مصرف انرژی در ساختمان های اداری ناکارآمد را به کمتر از نصف وضعیت فعلی رساند. در حالت آزاد، کابل یا میلگرد فولادی با بتن اطراف چسبندگی ندارد و این سیستم معمولاً به صورت تک رشتهای است. ساختمان های تجاری معمولا به یک آپارتمان یا برج چند طبقه می گویند که مالکیت کل بنا با یک مجموعه تجاری است در این نوع ساختمانها برای بازسازی تجاری و اداری شما باک بنای کامل روبرو هستید و نه اینکه یک یا چند واحد تجاری و اداری را در بر گیرد. اصلی ترین تفاوت در بازسازی ساختمان اداری یا تجاری که مختص به مجموعه ها و بنگاه های اقتصادی است با بازسازی منزل مسکونی در این است که زیست شبانه و محل استراحت و خواب شبانه روزی در واحد اداری وجود ندارد از اینرو با همین تفاوت بسیاری از مواردی که در طراحی پلان ساختمان مسکونی یا آپارتمان به کار می رود حذف شده و در نتیجه در مقام اجرا نیز آنها را نخواهیم داشت از این رو در طراحی پلان اداری با پیچیدگی های کمتری روبرو هستیم و همین موضوع در بازسازی ساختمان اداری و تجاری نسبت به واحد های مسکونی وجود خواهد داشت.

همچنین نوع کاربری اداری ساختمان هم به طراحی اختصاصی نیاز دارد؛ اینکه در ساختمان اداری شما قرار است چه یا چند صنف مشغول به کار شوند. متن زیر حاصل گفتوگوی ما با علی ابراهیمزاده سازنده این ساختمان حول محور ساختوساز در کشور از نوع اداری مدرن است. این به آن معنی نیست که مشکلی وجود نداشت، اما سعی بر کماثرتر کردن این مشکلات و چالشها بر روند کار خود داشتیم. در مورد چالشهای این صنعت همیشه بحثهای بسیاری وجود دارد، ولی صحبت کردن کوتاه در مورد این مساله علاج این مشکل نخواهد بود. پروژه اینترلیس مجموعهای عظیم از چند آسمان خراش است که شامل خانههایی برای قشرهای کم درآمد در کشور سنگاپور میباشد . برای اثر گذاری و جلب توجه افراد، وسایل و لوازم مربوط به چیدمان فضای پذیرش باید با دقت و حساسیت انتخاب شوند و یکی از مهمترین المانها بکارگیری موکت ورودی ساختمان مناسب میباشد و البته خود موکت بکاررفته که بایستی از نوع موکت اداری باشد . اما در برابر زلزله باید بگوییم که اسکلت های فلزی کمتر آسیب میبینند البته به جز مقاومت در برابر زلزله مقاومت در برابر آتش سوزی نیز مهم میباشد که در این زمینه تحمل گرمایی سازه بتنی به مراتب بالاتر میباشد به همین خاطر سازه های بتنی در برابر تخریب به دست آتش مقاوم تر هستند.

پروژه مجتمع مسکونی طرح 5 ارائه شده در این بخش یکی از نمونه طراحیهای زیبا راجع به این کاربری میباشد که با داشتن جزئیات کاملی نظیر فایل اتوکد و فایل سه بعدی رویت و شیت بندی زیبا خدمت شما کاربران عزیز ارائه میگردد. آنها هستند که بخش زیادی از فروش و سود را تضمین میکنند و توسعه کسب و کار به وجود آنها بستگی دارد. جهان به سرعت در حال تغییر است و شرکتها از نظر عملکرد و فعالیتها پیچیدهتر میشوند و نیازهای جدیدی برای توسعه کسبوکارها بهعلاوه محیط کاری که نوآوری و فرهنگ همکاری را ترغیب میکند به وجود آمده است. برای طراحی مناسب محیط دفاتر اداری به فضاهای مهم و حائز اهمیت آن باید به صورت ویژه دقت نمود. فضاهای سیرکولاسیون: فضاهای دسترسی و سیرکولاسیون در همه مجموعه ها و به ویژه در ساختمان های اداری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری می توان حساب ویژه ای بر روی دیوارها به عنوان یکی از اجزای دکوراسیون باز کرد.

همچنین عدم تعامل نیروها و افزایش نارضایتی شغلی نیز به طرز محسوسی بروز پیدا می کند. این مطلب را نیز از دست ندهید: مبل شرکتی چیست؟ اهمیت پیکربندی یک ساختمان از زبان یکی از مهندسین زلزله آمریکا (هنری دگنکلب) به صورت زیر میباشد “اگر شروع طراحی با یک پیکربندی نامطلوب باشد بهترین راهحلی که تمامی مهندسین سازه میتوانند ارائه دهند به عنوان چسب زخمی است که میتواند یک طرح اساسا نامطلوب را اندکی بهبود بخشد، در سمت مقابل اگر شروع طراحی با یک پیکربندی مطلوب و سیستم باربر معقول باشد حتی اگر طراحی این سیستم توسط یک مهندس ضعیف انجام پذیرد بازهم نتیجه نهائی طرح، عملکرد لرزهای را تحت الشعاع قرار نمیدهد. لذا سعی معماران پروژه “احسان حسینی و الهام گرامی زاده نایینی” بر این بود تا با تعریف احجام اداری و خدماتی در کنار آن و ترکیب دو عملکرد اداری و صنعتی از لحاظ فرم، عملکرد و استراکچر، گونه ای متفاوتی از ساختمان های اداری، صنعتی ارائه دهند. یکی از ساختمانهای اداری هوشمند در کشور که میتواند الگوی مطلوبی از بخش ساخت تا بهرهوری برای ساختوسازهای ساختمانهای اداری قرار گیرد؛ ساختمان اداری ریبون است. در ساختمان های اداری، فضای کلی به بخش های پذیرش، بخش استراحت، اتاق جلسه و اتاق کار تقسیم می گردد.

عرصه پروژه سرای آجر گردان ۱۳۲ مترمربع مساحت دارد و به منظور استقرار شرکت مهندسان مشاور در بافت مرکزی، شهر اراک ساخته شدهاست. حتی در صورتی که بالکن شما یک دیوار کوچک داشته باشد میتوانید انواع گلدانهایی را تهیه کنید که در بازار برای این منظور وجود دارند. «حالت حدی نهایی» (Ultimate Limit State) یا به اختصار «ULS»، معیاری است که به منظور طراحی سازه های فولادی در جهت حفظ ایمنی سازه و کاربران آن مورد استفاده قرار میگیرد. هر کدام از این موارد تعریفهای اختصاصی دارند که در هارمونی یک ساختمان اداری نقش عمدهای ایفا میکنند. ساختمانی که دارای طرح مطلوبی میباشد کارایی کارمندان را بهبود میدهد و هم چنین یک ساختمان اداری مناسب بایستی جهت پیش بینیهای آینده انعطاف پذیری لازم را داشته باشد. پیاده نمودن نظم و آراستگی در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری، محیطی کاربردی و انعطاف پذیر را بنا می سازد.