استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی، حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژههای کشور در استان سیستان و بلوچستان ساخت و راهاندازی راه آهن چابهار- زاهدان است.
وی افزود: برنامه ما این است که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه سواحل مکران بتوانیم ظرفیت بندر چابهار را ارتقا دهیم تا به عنوان قطب سوم تجاری کشور ایفای نقش کند.
مدرس خیابانی بیان کرد: در پنج ماهه نخست امسال عملیات تخلیه و بارگیری از بندر راهبردی چابهار ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.
وی بیان کرد: با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان ایجاد راهآهن به اندازه انتقال آب از دریای عمان اهمیت دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: اولویت اول در استان به عنوان یک استان پهناور ساحلی، مرزی و گردشگری بخش راه است که با تلاشهای صورت گرفته ۱۵۰ کیلومتر به جادههای دو بانده استان اضافه شده همچنین ۷۰ کیلومتر دیگر تا اوایل آبان به این عدد اضافه میشود.
وی تصریح کرد: به دلیل اولویت آب و راه عمده منابع اعتباری سیستان و بلوچستان به این بخش اختصاص یافته همچنین زیرساختهای پسکرانه بندر خشک و لجستیک ایرانشهر نیز انجام میشود.
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5592347/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%DA%86%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B2-%D9%85%D9%88%DA%A9%D9%88%D9%84-%D8%B4%D8%AF
وی تاکید کرد: خط کشتیرانی مستقیم از طریق بندر چابهار به هند راهاندازی شد که ظرفیت خوبی برای گسترش تبادلات تجاری، مسافرتی و گردشگری ایجاد کرده که میتواند به ظرفیتهای این بندر اضافه کند.