افزایش و نوسازی ناوگان هوایی در دستور کار است/ از تولید داخل حمایت می‌کنیم

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401092215043/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84

تکمیل کریدورهای  اصل جاده‌ای در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر اینکه دو رویکرد نگاه فناورانه و پیشران بودن وزارتخانه در بخش‌های مختلف دنبال می‌شود از تشکیل شورای عالی پژوهش خبر داد و گفت: موفقیت در مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه راه‌حل و اجرایی کردن آن می‌تواند به رفع مشکلات بیانجامد.

عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: در حوزه بندری با کشورهای حاشیه خلیج فارس توافقات خوبی انجام شده است که با نهایی شدن اعلام عمومی خواهد شد. در این بخش شرکت‌های مشترکی را با برخی از کشورها در دست تاسیس داریم تا در جابه جایی مسافر و بار بتوانیم جهش قابل توجهی را داشته باشیم تا زنجیره دریایی را به ریلی وصل کند. بدین معنا از حاشیه کشورهای خلیج فارس به راحتی به کشورهای CIS دسترسی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: روش‌های مختلفی در دستور کار است. در هدف‌گذاری تامین مسکن که اولویت دولت و قانون جهش تولید مسکن است از روش‌های مختلفی کار دنبال می‌شود. از روش‌های ترکیبی تامین منابع مالی نیز استفاده خواهد شد تا این کار محقق شود. بدین معنا، زمین، تسهیلات، اتمام پروژه‌های مسکن مهر، اتمام پروژه‌های نهضت ملی و روش‌های دیگر ساخت مسکن در دستور کار است.

بذرپاش ادامه داد: در حوزه هوایی نوسازی ناوگان و افزایش تعداد ناوگان هوایی در دستور کار است. از راه‌های مختلف نسبت به آن اهتمام داریم و از تولید داخل نیز حمایت می‌کنیم تا بتوانیم با حمایت داخلی تامین هواپیما را انجام بدهیم. هم به لحاظ تعداد و هم نوسازی ناوگان اقدامات خوبی در حال انجام است.

بهسازی راه‌های روستایی یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی

بذرپاش با اشاره به اهمیت پژوهش در وزارت راه و شهرسازی از تشکیل شورای عالی پژوهش خبر داد.

وی با درخواست توجه جدی‌تر به حوزه حمل‌ونقل در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: لازم است در وزارت راه و شهرسازی دو رویکرد دنبال شود؛ نخست اینکه وزارتخانه فناورانه‌تر از گذشته اداره شود و مطابق با تکنولوژی و دانش حرکت کنیم و دوم آنکه درصدد هستیم تا وزارتخانه، پیشران پیشرفت کشور باشد که بر این اساس نقش‌ها متفاوت و بازتعریف خواهد شد.

بذرپاش ادامه داد: یکی از شرکای اصلی وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن شهرداری‌ها هستند که شهرداری‌ها باید سهم قابل قبولی را در تولید مسکن برعهده بگیرند. منظور از یک میلیون مسکن بدین معنا نیست که تمامی یک میلیون واحد مسکونی در سال را دولت می‌سازد بلکه به این معناست که دولت ابزارهای تشویقی را در اختیار قرار می‌دهد تا هم شهرداری‌ها و هم خودمالکی‌ها ساخت را هم در شهرها و هم در روستاها انجام بدهند.

وی بر تامین زمین نیز تاکید کرد و افزود: واگذاری زمین یکی از سیاست‌های جدی ماست که در این بخش بررسی‌ها در حال انجام است. تیمی مامور شده تا روی واگذاری زمین فعالیت داشته باشند که در کدام شهرها امکان واگذاری زمین وجود دارد که این فرآیند در ابتدای سال بعد در مقیاس گسترده آغاز خواهد شد. این تیم شهر به شهر را مورد بررسی قرار می‌دهند و استانداران در سراسر کشور مامور هستند تا شهرهایی که اراضی دارند که قابلیت الحاق به محدوده را دارد و زمین‌هایی را می‌توان واگذار کرد، احصا شود و طبق قانون اگر این اراضی متعلق به شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی باشند باید تحویل وزارت راه و شهرسازی شود.

اراضی متعلق به دولت به وزارت راه و شهرسازی تحویل می‌شود

بذرپاش اظهار کرد: این وزارتخانه با صنعت ساختمان، صنعت ریلی و صنایع دریایی، جاده‌ای و هوایی مواجه است که باید رویکرد صنعت را با در نظر گرفتن روش های تأمین مالی، مشتری، زمان ساخت، بازار، رقبا و شرکا و موضوع تحریم‌ها در نظر داشته باشیم. طبیعتا اگر به موضوعات تخصصی وزارت راه و شهرسازی به عنوان صنعت بنگریم لازم است رویکرد مرتبط با صنعت هم داشته باشیم و پژوهشگران این حوزه نیز لازم است به این موضوع توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه راه روستایی که یکی از اولویت‌های مردم و نمایندگان به ویژه در مناطق محروم است مشکلاتی وجود دارد که بهسازی راه‌های روستایی یکی از اولویت‌های ما در شبکه راه‌های کشور است که برنامه‌ها در این بخش به زودی اعلام می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی فناورانه و پیشران پیشرفت کشور باید باشد 

دولت برای ساخت مسکن ابزارهای تشویقی را در اختیار مردم و سازندگان قرار می‌دهد

بررسی روش‌های تأمین مالی مسکن حمایتی

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بیان برنامه‌های وزارتخانه در حوزه مسکن و حمل و نقل پرداخت و گفت: در حوزه ریلی تکمیل کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب از مسئولیت‌های اصلی ماست که در این خصوص توافقات خوبی با تامین‌کنندگان مالی داخلی و خارجی انجام شد. همین امروز نیز با کشورهایی که نمایندگان ‌آنها در ایران هستند در سطوح مختلف صحبت‌های خوبی انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در میدان دچار مشکلات روزمره هستیم و در این بین پژوهش نباید از ما عقب‌تر باشد.

وی با ارائه توضیح در این خصوص که در حال حاضر مشکلاتی در نظام و الگوی شهرسازی، شهرهای جدید و ساخت مسکن وجود دارد بیان کرد: در سالهای متمادی پژوهشگران برای این مورد تحقیقات متعددی را با ارائه ایده‌های خوب انجام داده‌اند، اما باید بررسی شود که مشکل در کدام یک از مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه راه‌حل‌ها و اجرایی کردن راه‌حل‌ها بوده که منجر به حل موضوع نشده است. در صورت انجام پژوهش‌های مطلوب و مناسب باید مراحل بعدی را هم مورد کنکاش قرار داد تا با چنین وضعیتی مواجه نشویم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه هوایی نوسازی ناوگان و افزایش تعداد ناوگان هوایی در دستور کار است، گفت: از راه‌های مختلف نسبت به این کار اهتمام داریم و از تولید داخل نیز حمایت می‌کنیم تا بتوانیم با حمایت داخلی تامین هواپیما را انجام بدهیم.

 بذرپاش تصریح کرد: برای اینکه نتایج پژوهش‌ها به نتیجه نهایی و حل مشکل منجر شود لازم است سه مرحله شناخت نظام مسائل، ارائه راه‌حل‌ها و اجرایی کردن راه‌حل‌ها موارد به درستی انجام شود و هر مرحله اگر به درستی انجام نشده باشد نمی‌تواند به نتیجه نهایی حل مشکل منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح نهضت ملی مسکن و اشاره به هزینه ساخت مسکن مهر و خط اعتباری آن توضیح داد: برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن با برآورد هزینه ساخت حدود متری ۷ میلیون تومان با در نظر گرفتن هر واحد با مشاعات به مساحت ۱۰۰ متر مربع، بودجه ۲ هزار و۸۰۰ میلیارد تومانی نیاز است که موضوع روش‌های تأمین مالی این طرح با توجه اینکه متقاضیان مسکن‌های حمایتی از اعضای دهک‌های پایین درآمدی جامعه هستند، باید مورد بررسی و ارائه راه حل قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه جاده‌ای مشکلات از گذشته باقی مانده است. در چارچوب منابعی که در اختیار داریم هم در حوزه منابع عمومی و هم در حوزه منابعی که از فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها در دستور کار داریم تکمیل کریدورهای اصلی در دستور کار قرار دارد.