یحیی ضیایی مهرجردی در گفتوگو با خبرنگار مهر، در مورد اهمیت و ضرورت تأمین سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی و خارجی متردد در بنادر کشور، اظهار داشت: سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) کنوانسیونی را مصوب کرد که بر اساس آن از سال ۲۰۲۰ میلادی استفاده از سوخت کمسولفور برای شناورهای اقیانوسپیما که به بنادر بزرگ دنیا تردد میکنند، الزامآور شد.
وی ادامه داد: تأمین سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی موجب خواهد شد هزینه حملونقل کاهش یابد و به طور حتم میتواند وضعیت حملونقل دریایی کشور را بهبود بخشد.
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5709160/%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%85-%D8%B3%D9%88%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1
ضیایی مهرجردی با تاکید بر اینکه مشکلات مختلف به وزارت نفت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و اتحادیه مالکان کشتی ایران منتقل شده است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی و اتحادیه مالکان کشتی با جدیت و شدت پیگیر مقوله تأمین سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی هستند.
وی ادامه داد: این کنوانسیون از سال ۲۰۲۱ میلادی اجرایی و قرار شد بنادر دنیا شناورهایی را که از سوخت کمسولفور استفاده نمیکنند پذیرش نکرده و در عین حال از شرایط لازم برای تأمین سوخت کمسولفور برای شناورهایی که به این بنادر تردد میکنند، برخوردار باشند.
وی ادامه داد: شناورهای ایرانی سالانه نیازمند ۱ تا ۱.۵ میلیون تن سوخت کمسولفور هستند و علاوه بر این باید نیاز شناورهای خارجی نیز به این عدد اضافه کرد.
ضیایی مهرجردی با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۹۹ هیچ گونه اقدامی از سوی وزارت نفت در راستای تأمین سوخت کمسولفور صورت نگرفته بود، بیان کرد: خوشبختانه در این راستا چشمانداز امیدوار کنندهای وجود دارد اما متأسفانه روند کند است و با نقطه مطلوب فاصله داریم.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با اشاره به مشکلات شناورهای ایرانی به منظور تأمین سوخت کمسولفور از طریق یکی از پالایشگاههای داخلی کشور به مهر گفت: در رابطه با نقل و انتقال سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی از پالایشگاه ذیربط به بنادر نیز مشکلاتی وجود دارد که این مسائل باید از سوی متولیان امر برطرف شود.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با اشاره به اینکه پیگیریهای بسیاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و اتحادیه مالکان کشتی ایران در راستای تأمین سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی و حتی شناورهای خارجی متردد در بنادر ایران مدنظر قرار گرفته است، عنوان کرد: پیگیریهای مختلف از طریق دولت، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور و وزات نفت صورت گرفته است.