وی کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راهآهن دانست و ادامه داد: علاوه بر افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیتهای ترانزیتی، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود ۴ ساعت کاهش مییابد.
خطیبی خاطر نشان کرد: این پروژه در حال حاضر پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح و بهرهبرداری از این راه آهن ۳۵ کیلومتری خواهیم بود.
خطیبی خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره برداری است.
وی حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز را بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور پنجمین پروژه با پیشرفت بالای ۸۰ درصد را راهآهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این پروژه تا پایان شهریور سال جاری تکمیل میشود و به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی «عباس خطیبی» معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، با اشاره به اهمیت موضوع حمل و تقل و سهم آن در اقتصاد کشورها به ویژه در کشور ما با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ایران، تشکیل کریدورهای ترانزیتی، بهبود شبکه و اتصال مراکز عمده جمعیتی و بار به شبکه ریلی کشور را یکی از سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در دولت سیزدهم برنامهریزی کلانی برای توسعه خطوط ریلی کشور در زیرساختها انجام و تکمیل و اتمام پنج پروژه ریلی مهم برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژهها به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است، افزود: راهآهن بستان آباد- خاوران بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید و آماده بهرهبرداری است.
وی با اشاره به اینکه راهآهن بستان آباد-خاوران یک راه آهن دو خطه است، گفت: عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار سنگین بود و اعداد و ارقام ذکر شده برای یک پروژه ۴۴ کیلومتری هم بزرگی این پروژه را نشان میدهد.
۳ کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا از ایران عبور میکند
خطیبی اظهار کرد: در این مسیر ۱۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر، ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و۱۵۶ متر و دو دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر احداث شده است.
۲۰۰ کیلومتر راهآهن در سال گذشته به شبکه ریلی کشور اضافه شد
خطیبی گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ کیلومتر راهآهن به شبکه ریلی اضافه شد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۴۰۰ کیلومتر راهآهن به شبکه ریلی اضافه خواهد شد.
وی راهآهن بعدی را همدان- سنندج با طول ۱۵۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این خط ریلی مرکز استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل میکند و ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده که تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ با تأمین منابع مورد نیاز به بهرهبرداری میرسد.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها دیگر پروژه مهمی که تمرکز منابع و برنامههای کلان در سال ۱۴۰۱ بر آن بود، راهآهن رشت- کاسپین از کریدور شمال- جنوب دانست که دریای خزر را از طریق ریل به خلیج فارس متصل میکند.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، همچنین با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بینالمللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور میکند که راهآهن بستان آباد- خاوران یکی از بخشهای مهم این کریدورها است.
وی تاکید کرد: با اتمام پروژههای ریلی ذکر شده، مردم و شبکه ریلی کشور از آنها بهرهمند خواهند شد و در جابجایی بار ومسافر تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5740713/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%B4-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C