در این راستا و پس از پیگیریهای مکرر ایسنا از ایرانایر، حسام قربانعلی -سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- درباره این پرواز توضیح داد: کل پرواز ۴۰ دقیقه تاخیر داشته که تقسیمبندی زمانی آن به این ترتیب است: ۱۰ دقیقه به دلیل تاخیر هواپیما از مسیر قبلی، ۱۰ دقیقه بهعلت عملیات زمین و ۲۰ دقیقه به خاطر مسافر؛ هرچند این مسافر اصلا سفارشی نبوده است، یک مسافر از لیست انتظار بهاشتباه مازاد بر صندلیهای هواپیما پذیرش شده بود که بهدلیل داشتن چندان در قسمت بار و دریافت مجوز از خلبان، پیاده شدن آن مسافر زمان بیشتری میبرد، بنابراین ما همواره یک ظرفیت اضافه در هواپیما تحت عنوان جمسیت داریم که این ظرفیت با موافقت خلبان، به آن مسافر تعلق گرفت.
قربانعلی اظهار کرد: با وجود این به دلیل فاصله شهرهای اهواز و آبادان، وقتی برای حرکت هواپیما به سمت آبادان برنامهریزی میشود، در این فاصله هم دید فرودگاه آبادان هم کم میشود و امکان نشستن در این فرودگاه از بین میرود درنتیجه تصمیم گرفته میشود که پرواز در مسیر اصفهان به آبادان هم انجام نشود و در نهایت پرواز باطل شده و هواپیما پس از چند ساعت تاخیر که عملیاتی نبوده و به برنامهریزی ایرانایر و هواپیما ربطی نداشته، صرفا به دلیل آبوهوا و حداقل دید، به تهران برگردد.
وی در پاسخ به اینکه پرداخت جریمه به مسافران و جبران این اتفاق به چه نحو بوده؟ توضیح داد: وقتی پروازی باطل شود، قاعدتا هزینه بلیت به مسافران برگردانده میشود. با وجود این ما از اتفاقی که افتاده عذرخواهی میکنیم، هرچند این موضوع ارتباطی به ایرانایر نداشته و صرفا به دلیل مشکلات آب و هوایی بوده است. کما اینکه بارها اتفاق افتاده به دلیل وجود ابر یا گرد و غبار در منطقه، یا وجود مه در مناطق شمالی کشور، دید مناسبی برای نشستن هواپیما در فرودگاه وجود نداشته است.
سخنگوی ایرانایر همچنین توضیح داد: در مسیرهای پروازی ما، اگر به هر دلیل امکان نشستن در فرودگاه مقصد وجود نداشته باشد، فرودگاه جایگزین وجود دارد که با رعایت اصول ایمنی، نشستن هواپیما در آن فرودگاه انجام شود؛ گزینه جایگزین این پرواز فرودگاه اصفهان بوده و هواپیما آنجا مینشیند، پس از آن برنامهریزی میشود که هواپیما مجدد به سمت آبادان حرکت کند، با این هدف که این شهر نزدیک اهواز است و مسافران بتوانند با ماشین به اهواز بروند.
این در حالی است که ربع ساعت قبل از ایرانایر، پرواز شرکت کارون در فرودگاه اهواز به زمین نشسته بود. مهماندار بر این عقیده بود که اگر در تهران به خاطر مهمان ویژه تاخیر پرواز نداشتیم و بهموقع حرکت میکردیم، هواپیما میتوانست در اهواز فرود آید و دیگر نیاز به این همه رفتوآمد و انتظار و هزینه نبود. سوال این است میهمانی که هواپیما منتظر او بوده، میتواند قبول کند به خاطر تاخیری که بهدلیل انتظار برای ایشان بوده، این تعداد مسافر اینگونه از این شهر و آن شهر، بدون امکانات و پشتیبانی مواجه شدند؟ دیگر اینکه آیا نظارتی برای تاخیرها و حوادث وجود دارد که حتما باید باشد و آیا ایرانایر از مسافران پوزش طلبیده و جبران میکند، یا اینکه چون هوا آلوده است ایرلاین مسئولیتی ندارد؟»
سخنگوی ایرانایر در پاسخ به اینکه آیا اطلاعرسانی مناسبی در خصوص این مشکلات به مسافران انجام شده؟ اظهار کرد: ما هم به خلبانها و هم مهمانداران تاکید کردیم که دقت کنند و به مسافران اطلاع درست دهند. تاخیر لحظه به لحظه این پرواز هم در دستگاه مشخص است که به اطلاع مسافران رسیده است. تاخیر ۴۰ دقیقهای پرواز هم تاثیری در میزان دید در فرودگاه اهواز نداشته و به دلیل آب و هوا امکان نشستن در فرودگاه نبوده؛ بنابراین ما ترجیح میدهیم ایمنی را با هیچ چیز عوض نکنیم برای اینکه سانحهای اتفاق نیفتد.
انتهای پیام