درآمد میلیاردی ترانزیت شمال غرب به جنوب شرق – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس د ر جمع خبرنگاران در تشریح نشست امروز (دوشنبه ۱۴ آذرماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: اصلی ترین موضوعات در خصوص مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بود که اولین موضوع آن بحث مسکن است که امروز به شدت برای مردم نگرانی ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه نتوانسته‌ایم به اهداف قانون جهش تولید مسکن به عنوان سند توافقی بین مجلس و دولت و همچنین تعهدات دولت سیزدهم که در برنامه‌های رئیس جمهور ارائه شد دسترسی پیدا نکرده‌ایم، ادامه داد: افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را به صورت سرسام آور مشهود هستیم و در شرایط فعلی رفع این مشکل از دغدغه‌های اصلی محسوب می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور با تاکید بر اینکه یکی از مباحث مهم مطرح شده در نشست امروز کمیسیون اقتصادی عدم عملیاتی شدن احداث یک میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون و عدم تأمین تقاضای بازار است، عنوان کرد: بر اساس تحلیل وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص عدم تحقق اهداف در حوزه مسکن اصلی‌ترین مسئله تأمین منابع مالی است زیرا در زمینه‌های زیرساخت، مصالح، امکانات و دانش فنی حوزه ساختمان کسری و کمبودی که باعث شود این میزان اختلاف بین هدف‌گذاری و اجرا ایجاد شود کمبود نداریم.

وی با بیان اینکه عامل اصلی از نگاه ما در کمیسیون اقتصادی در زمینه عدم ساخت یک میلیون واحد مسکونی تأمین مالی بوده است، گفت: گزارش تأمین مالی بخش مسکن نشان می‌دهد سازمان برنامه و بودجه کمترین همکاری در اجرای قانون جهش تولید مسکن را داشته است و بانک‌ها نیز حداقل همکاری را داشته‌اند و با این شرایط ادامه ایفا تعهدات در حد ناچیز امکان پذیر است.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه امروز در کمیسیون اقتصادی در خصوص مدل‌های جدید تأمین مالی مباحثی مطرح شد، ادامه داد: مدل‌های که می‌توانند از طریق ابزارهای بازار سرمایه به راحتی جایگزین بازار پول شوند و یا حداقل موارد مربوط به تأمین مالی بازار پول را تکمیل کند.

وی ادامه داد: تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان، اوراق رهنی مسکن و ابزارهای نوین بازار مالی از پیشنهادات مهم اعضای کمیسیون اقتصادی بودند. در کنار این موارد مدل‌های تأمین مالی اجرای زیرساخت‌ها شامل حمل و نقل‌های زمینی، ریلی، هوایی و دریایی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: امروز اگر از ترانزیت شمال‌غرب به جنوب‌شرق نام می‌بریم به این دلیل است که بر اساس بر آورده‌ای کارشناسی اولیه در کمیسیون اقتصادی اجرای این پروژه درآمد ارزی کشور را سالانه ۱۰ میلیار دلار افزایش می‌دهد و هزینه‌های اجرای آن طی ۶ ماه باز می‌گردد و درآمدی مستمر است و به شدت کشورهای شمالی نیازمند اجرای این خط هستند.

وی گفت: مقرر شد کمیته مشترکی بین کمیسیون اقتصادی و وزارت راه و شهرسازی در حوزه تأمین مالی در طرح‌های عمرانی و اقتصادی ایجاد شود تا خروجی این اقدامات اتفاق مثبتی را رقم بزند.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5647634/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8-%D8%B4%D8%B1%D9%82