دراین راستا محمد رجبی -کارشناس حوزه حملونقل ریلی- در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به اینکه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید چه ویژگیهایی داشته باشد، گفت: کسی که در حاکمیت قرار میگیرد باید نقش پررنگی به فعالان بخش خصوصی دهد که آنها بتوانند در تصمیمگیریها نقش داشته باشند و درصورتی که کسی این استراتژی را داشته باشد، موفق میشود.
رجبی با بیان اینکه سرمایهگذار تا زمانی که اطمینانش برای بازگشت سرمایه جلب نشود، حاضر به سرمایهگذاری نمیشود، گفت: سرمایهگذار برای اینکه بخواهد وارد حوزه شود، باید مشوقهایی در اختیارش قرار گیرد و اطمینان و تضمین دهند که سرمایهاش برمیگردد و تعهدات هم امکانپذیر است. در نگاه سیستمی توسعه پایداری که مد نظر همه است، این امکان فراهم میشود که سرمایهگذار اطمینان پیدا کند سرمایهاش با نرخ خوب در مقایسه با بقیه فعالیتهای اقتصادی بازگشت مناسبی بازمیگردد.
وی با بیان اینکه حاکمیت نباید به معنای اعمال قدرت باشد، اظهار کرد: حاکمیت نباید بهتنهایی تصمیمگیری و تصمیمسازی کند و تصمیمهای خود را بدون مشورت با بخش خصوصی ابلاغ کند؛ بلکه بخش خصوصی باید در فعالیتها درگیر باشد؛ با توجه به اینکه حوزه ریلی رگولاتور ندارد، انجمنها و سازمانهایی که نمایندگی سرمایهگذارهای بخش هستند باید در سیاستهای اجرایی دخیل باشند.
انتهای پیام