به گزارش خبرگزاری مهر، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه احداث خط ریلی شلمچه – بصره یکی از طرحهای مهم برون مرزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که به سرعت در حال اجرا است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ سال است که دو کشور ایران و عراق منتظر احداث این خط هستند تا شاهد برقراری پیوند ریلی باشیم.
وی مینروبی را از جمله موانع سر راه این طرح عنوان کرد و افزود: از سال گذشته با توجه به تلاشهای صورت گرفته توانستیم تاکنون حدود ۴ کیلومتر در عمق خاک عراق مینروبی کنیم.
صالحی همچنین به کشف بیش از ۶ هزار انواع مینهای جنگی و خمپاره اشاره کرد و گفت: تاکنون در سه مرحله دپوهای کشف شده را منهدم کردیم و به تدریج بقیه هم کشف و منهدم میشوند و بیشتر این مینها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای ۵ است بطوری که ۵ لایه مینروبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود ۴ کیلومتر داشتیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین درباره ویژگیهای پل احداثی برای این خط گفت: احداث پل بر روی اروند رود در شمال بصره در حال انجام است که ۱۷ پایه در خشکی و آب دارد و این طرح به لحاظ فنی بسیار پیچیده است و هم اکنون در حال شمع کوبی هستیم که این شمعها هر کدام با یک و نیم متر قطر و ۴۵ متر عمق در حال احداث هستند.
صالحی در پایان افزود: امیدواریم با توجه به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران – کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین دو کشور باشیم.
منبع: https://www.mehrnews.com/news/6217660/%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD%DB%8C-%D8%AE%D8%B7-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D9%84%D9%85%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%B5%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA