وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: دستیابی به اهداف توسعهای مستلزم همکاری و برنامه ریزی مشترک در حوزه حمل و نقل و زیرساخت است که با شکل گیری این تعامل در حوزه ترانزیت میتواند عبور ۲۰ میلیون تن کالای چینی از طریق ایران را به جغرافیایی پیرامونی پیش بینی کرد.
وی تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه ترانزیتی میان دو کشور سنگ بنایی برای شکل گیری اتحادهای ترانزیتی جدید در منطقه خواهد شد که امکان هوشمند سازی کنترلهای مرزی از طریق پنجره واحد گمرکی، استفاده از سامانههای مدیریت کریدور با امکان رصد بار در کلیه مراحل و استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی باید برای تحقق گسترش و توسعه روابط مدنظر دو طرف قرار گیرد.
بذرپاش در پایان اظهار امیدواری کرد که نتایج مذاکرات و نشستها، سازنده و منجر به رشد و توسعه همه جانبه متقابل خصوصاً از طریق تجاری سازی کریدورها ترانزیتی منطقه با همکاری ایران و چین باشد.
عملیاتی کردن شاخه جنوبی جاده ابریشم در چارچوب “ابتکار کمربند راه” – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5710655/%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%88%D8%A8-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در دیدار با وزیر حمل و نقل چین در پکن با اظهار امیدواری از فضای سازنده تعاملات دو کشور و با توجه به ظرفیتهای عظیم ترانزیتی ایران در منطقه غرب آسیا، ایجاد کارگروه مشترک در زمینه فعال سازی همکاریهای حمل و نقلی را پیشنهاد و بر مشارکت چین در ترانزیت کالای عبوری شرقی-غربی، توسعه خطوط ریلی و جادهای ای بین ایران و افغانستان تا اتصال به چین تأکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی در این مذاکره بیان داشت: بر این باور هستیم که دستاوردهای سازنده تعاملات راهبردی دو کشور خصوصاً در چارچوب تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله گامی مؤثر به سوی رونق هر چه بیشتر تعاملات حمل ونقلی و ترانزیتی دو کشور و در پی آن توجه همه جانبه تجارت بیانجامد.
بذرپاش گفت: جریان ترانزیت تجارت چین از مسیر ریلی ایران به سمت اروپا، بسیار کم هزینه و با حداقل زمان پیش بینی شده است به طوری که تجار چینی میتوانند تنها با حمل ونقل ریلی کالای خود را به کشورهای پیرامونی ایران انتقال دهند.