وی افزود: عدم وجود مراجع تخصصی دارای صلاحیت و معتبر در ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت مصالح روسازی راهآهن میتواند منجر به چشمپوشی از انجام برخی از آزمایشهای مهم و یا ارسال نمونهها به خارج از کشور جهت تأیید کیفیت به صورت موردی و سلیقهای شود. هرکدام از این رویکردها دارای معایب اساسی چون افزایش هزینه نگهداری و تعمیر، مخاطرات بهرهبرداری، برون رفت سرمایه ملی و عدم خودکفایی و وابستگی میشود.
حیدری ادامه داد: انتخاب مصالح نامناسب در دوره اولیه میتواند باعث بروز مشکلات عدیدهای همچون افزایش هزینه، کاهش زمان سرویسدهی و خطرات جبرانناپذیر در فرآیند بهرهبرداری و نیز نگهداری و تعمیر شود. مباحثی از جمله کاهش سطوح قابلیت اعتماد، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری و تعمیر و نیز کاهش ایمنی بهرهبرداری از زیرساخت ریلی را میتوان از معضلات جبرانناپذیر این محدودیت عنوان کرد.
حیدری توضیح داد: با توجه به اینکه پشتیبانی از ایجاد و توسعه آزمایشگاههای مرجع و صدور گواهینامههای فنی در بخش حمل و نقل از سیاستهای اصلی و مصوب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که بارها توسط وزیر راه، مسکن و شهرسازی بر آن تاکید شده است و با توجه به جایگاه بسیار مهم بخش حمل و نقل ریلی (برون شهری و درون شهری)، ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. اقدامی که به پشتیبانی از تجهیز آزمایشگاه تخصصی خطوط راهآهن و مترو به منظور تأیید کیفیت و ارائه گواهینامه یا نظریه فنی مورد نیاز به عنوان مرجع قابل استناد برای صنایع ریلی کشور منجر میشود.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از مهمترین نقاط ضعف موجود در بخش زیرساخت صنعت حمل و نقل ریلی کشور (برون شهری و درون شهری) را عدم وجود نظام ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت منسجم و آزمایشگاه مرجع بخش خط آهن در حوزه روسازی برشمرد و گفت: این موضوع به طور مستقیم بر کنترل کیفیت اولیه مصالح و در نتیجه فرآیند نگهداری و تعمیر ادوات روسازی راهآهن در جریان بهرهبرداری از سیستم ریلی تأثیر میگذارد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی د از آغاز فرآیند صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی در مرکز تحقیقات خبر داد.
وی گفت: فرآیند صدور گواهینامه فنی در بخش ریلی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شده است و تأمین و تکمیل تجهیزات تخصصی مورد نیاز آزمایشگاه مرجع ریلی در حال پیگیری است. امید است این اقدام با حمایت و استقبال صنایع ریلی درون شهری و برون شهری به اهداف متعالی خود در آیندهای نزدیک دست یابد.