لزوم برون رفت پردیسان از ترافیک؛ بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – امیرمحمد پیرانی: منطقه هشت قم یا همان پردیسان با ۲۲۰۰ هکتار وسعت، هم اکنون جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است و با به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های نهضت ملی مسکن در این منطقه ۱۲۰ هزار نفر دیگر نیز به جمعیت منطقه اضافه می‌شود که این امر ضرورت پیش بینی و تقویت مسیرهای قم به پردیسان را دوچندان می‌کند.

تقریباً ۲۳ سال از اولین صحبت‌ها راجع به تشکیل شهرک پردیسان می‌گذرد؛ شهرکی که قرار بود مقداری از تراکم جمعیتی مرکز شهر و مهاجرین به قم را در خود جای بدهد؛ اما بر خلاف همه برنامه ریزی ها میزان ساخت و ساز به قدری بالا رفت که جمعیت این شهرک چند برابر میزان احتمالی دولت وقت و مسئولین شهری شد.

از زمان افتتاح پردیسان به مدت ۱۲ سال تنها راه ارتباطی از طریق بلوار غدیر بوده که همواره حجم بسیاری از تردد خودروها را در این محور شاهدیم.

این بلوار هم اکنون همچنان یکی از مهمترین محورهای سطح شهر از لحاظ ترافیکی است که علاوه بر ثبت بیش از ۱۴ هزار تردد روزانه، رتبه یک آمار تصادف‌های فوتی و جرحی چند سال گذشته را نیز به خود اختصاص داده است.

با افزایش جمعیت منطقه پردیسان نیاز به ایجاد راه‌های اتصالی دیگر بیش از پیش نمایان شد تا اینکه در مرداد سال ۱۳۹۷ پردیسان دارای مسیر اتصالی دیگری به شهر قم شد.

بلوار مرجعیت یکی از پروژه‌های مهم و کلیدی شهری در راستای افزایش معابر ورودی به پردیسان و شهرک‌های مسیر و کاهش ترافیک بلوار غدیر به شمار می‌رود که به طول ۹.۴ کیلومتر از انتهای بلوار جمهوری به سمت پردیسان ختم شده است.

تکمیل راه‌های دسترسی شهرک قدس، شهرک مهدیه، پردیسان و همچنین کاهش ترافیک مسیر بلوار غدیر از اهداف اجرای مهمترین رینگ شهری قم بوده که از اشکالات عمده این محور، وجود چند گردنه و نیز پیچ‌های متعدد در مسیر است که به دنبال بی احتیاطی رانندگان و عدم رعایت سرعت مطمئنه طبق آمارها تصادفات منتج به فوت و جرح در این محور نیز بالا است.

با وجود پروژه‌های اجرا شده برای بهبود دسترسی مردم از قم به پردیسان و بالعکس، متأسفانه هنوز هم در ساعات پیک ترافیکی، شاهد ترافیک‌های سنگینی در محور بلوار غدیر هستیم که نه تنها عبور و مرور مردم، بلکه حمل و نقل عمومی را هم دچار مشکل می‌کند که این عامل نیز سبب تضعیف سیستم حمل و نقل عمومی پردیسان شده است.

لزوم برون رفت پردیسان از ترافیک؛ بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو

مسیرهای فعلی پردیسان به قم پاسخگوی نیازهای مردم نبوده است

بعد از سالیان متوالی از رشد و توسعه پردیسان، تدابیر پیش بینی شده مدیریت شهری، برای تسهیل رفت و آمد ساکنین از پردیسان به مرکز شهر پاسخگوی نیازهای مردم نبوده و یکی از گلایه‌های همیشگی ساکنان پردیسان معضل ترافیکی این محور است.

از سویی دیگر وجود مراکز فرهنگی و آموزشی از قبیل دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز علمی باعث تشدید ترددها از هسته مرکزی شهر به سمت پردیسان شده و این امر باعث بروز مشکلات ترافیکی در محورهای موجود پردیسان شده و تنها دو مسیر مستقیم به هسته مرکزی شهر قم عملاً انتظارات برای رفت و آمد بدون ترافیک را برآورده نمی‌کند.

با این وجود توسعه‌های شهر قم از سمت پردیسان و شمال منطقه سه، همچنان در حال انجام است و یکی از تدابیری که می‌توان برای رفع معضل ترافیکی این منطقه پیش بینی کرد موضوع مترو است که البته این پروژه نیز با وجود آنکه در طرح جامع حمل و نقل شهری قم دیده شده؛ اما اخیراً از سوی شورای عالی ترافیک کشور حذف شده است.

پروژه‌های قطار شهری قم سال ۱۳۹۷ بر اساس سه خط ریلی مصوب با مجوز ماده کمیسیون ۲۲، آغاز شده که آن زمان برای خط نخست ۱۴.۸ کیلومتر، خط دوم مترو ۱۵.۵ کیلومتر و منوریلی که ۴.۷ کیلومتر مجوز قانونی وجود داشت.

در خصوص خط B مترو قم که پردیسان را به شهر قم متصل خواهد کرد؛ هم شورای ترافیک کشور در سال ۱۳۹۶ و هم شورای ترافیک در خرداد ۱۴۰۲ بر اساس مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک این خط را مصوب کرده‌اند.

تصویب این خط در دو طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک شهر قم نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت آن برای آینده ترافیکی شهر است و مشاوران حوزه حمل و نقل ترافیک خط B متروی قم را برای قم ضروری دانسته‌اند که این موضوع در مصوبه شورای ترافیک کشور در دولت سیزدهم نادیده گرفته‌شده و خط B مترو قم حذف‌شده است.

لزوم برون رفت پردیسان از ترافیک؛ بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو

ای کاش ابتدا خط B مترو قم اجرا می‌شد

حجت الاسلام روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خط B مترو که از پردیسان به سمت حرم خواهد رفت، بسیار خط مهمی است و بار بزرگی از ترافیک شهر را کم می‌کند، گفت: ای کاش ابتدا این خط متروی قم اجرا می‌شد.

وی ادامه داد: این پروژه به بودجه کلانی نیاز دارد اما بار ترافیکی سایت ۵۶۰ هکتاری، پردیسان، سالاریه، ۴۵ متری صدوقی و همه این مناطق را بر دوش خواهد کشید.

با همه این تفاسیر بودن خط B مترو قم در چاله عمیق مصوبه شورای عالی ترافیک گیر افتاده که خود موضوع مهمی بوده و اعتراض مدیران شهری را به همراه داشته است.

مصوبه شورای عالی ترافیک برای حذف خط B مترو قم باید باطل شود

حسن طلایی عضو شورای اسلامی شهر قم خط B مترو را حق مردم پردیسان دانست و بیان کرد: در حال حاضر نیز بلوار غدیر و بلوار مرجعیت بار ترافیکی سنگینی را تحمل می‌کند و باید مصوبه شورای‌عالی ترافیک برای حذف این خط باطل شود.

طلایی گفت: با الحاق سایت‌های جدید مسکن ملی به پردیسان مونوریل امکان جابه‌جایی این حجم از مسافر در این مسیر را نخواهد داشت و تحقق اجرایی شدن خط B مترو حق مردم پردیسان است.

ناگفته نماند که شهرک پرنیان یکی از ده‌ها سایت نهضت ملی مسکن استان است که در همان محدوده جغرافیایی پردیسان بوده و با مساحتی بالغ بر ۹۵۰ هکتار واقع در فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان مراحل ساخت خانه‌های ویلایی در آن آغاز شده است.

شنیده‌ها گواه بر این است که میزان سکنه‌ای که به ناحیه جنوب غربی قم اضافه می‌شوند از ۲۰۰ هزار نفر هم فراتر می‌رود و این یعنی گره‌های ترافیکی بر گلو پردیسان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

این حجم از تردد وسایل نقلیه برای شهری مثل قم که زیرساخت ترافیکی ضعیفی در هسته مرکزی به علت بافت قدیمی و کمبود انعطاف برای ایجاد فضاهایی همچون پارکینگ و یا معابر و میادین دارد یعنی معضلی بزرگ در شهر!

کارشناسان نیز باور دارند اگر طرح خط B مترو قم اجرا و عملی شود به نظر می‌آید که بار ترافیکی قم به شدت کاهش می‌یابد و نیاز نیست که مردم خودروی شخصی به خیابان بیاورند و مشکل تأمین پارکینگ نیز حل خواهد شد.

لزوم برون رفت پردیسان از ترافیک؛ بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو

۱۲۰ هزار نفر به جمعیت منطقه پردیسان اضافه خواهد شد

روح‌الله امراللهی رئیس شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار مهر، الحاق سایت ۵۶۰ هکتاری نهضت ملی مسکن را مسئله مهمی در منطقه پردیسان برشمرد و گفت: با توجه به‌پیش بینی‌ها، با تکمیل این پروژه بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی معادل ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت منطقه پردیسان اضافه خواهد شد.

امراللهی تصریح کرد: این بارگذاری جمعیت نیازهای مضاعف از جنبه‌های خدماتی و ترافیکی برای محدوده ایجاد می‌کند و لازم است دسترسی‌های پردیسان به شهر را تقویت کنیم.

کنارگذر غربی شهر، فرصت مناسبی برای کنترل ترافیک پردیسان

وی ادامه داد: یکی از دسترسی‌هایی که باید ایجاد شود اتصال محدود پردیسان از بلوار امام صادق (ع) به محور جاده اراک و از آن‌طرف به کنارگذر غربی شهر است.

امراللهی خاطرنشان کرد: برای تکمیل این دسترسی نیازمند توافق با مالکان دو طرف رودخانه قم هستیم که شهرداری باید آن را در دستور کار قرار داده و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز هر چه سریع‌تر پل شهید حججی را تکمیل کرده و در اختیار شهروندان قرار دهد.

وی تکمیل پل شهید حججی را بازگشایی یکی از دسترسی‌های جنوبی شهر قم عنوان کرد و گفت: باید این مسیر قبل از بارگذاری جمعیت جدید در منطقه پردیسان تکمیل شود تا شرایط انسداد دسترسی در این منطقه نداشته باشیم.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم افزود: پل شهید حججی نقطه کلیدی و پروژه استانی بوده که اتمام آن از توان بودجه پردیسان خارج است.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه نیاز به تملک دارد تصریح کرد: تکمیل این پروژه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان تملک نیاز دارد که باید با عزم استانی به سرانجام برسد.

محمد رمضانی با تأکید بر اینکه با اجرای این طرح، بلوار غدیر به آزادراه اراک وصل و بخش زیادی از ترافیک بلوار غدیر کاسته می‌شود، عنوان کرد: باید مسئولان استان نسبت به اجرای آن در جهت بازکردن گره‌های ترافیکی ورود کنند.

در حال حاضر دو اولویت مهم برای خروج محور پردیسان به قم از بار ترافیکی مورد تاکید کارشناسان و مسئولان شهری و استانی است که تکمیل پل شهید حججی که بلوار امام صادق (ع) به جاده اراک را متصل خواهد کرد و همچنین اجرای خط B متروی قم که منطقه پردیسان را به هسته مرکزی شهر قم وصل می‌کند به همین دلایل بیان شده ضرورت دارد که این دو پروژه در اولویت‌های مدیریت شهری برای این خروج منطقه از بار ترافیکی است.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/6300154/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%86-%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C