به گزارش ایسنا، رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفهای در بحث تدوین استانداردها از ابتدای سال ۱۴۰۱ از آموزش شغلی به سمت تقاضا محور کردن آموزش و استانداردهای شایستگی سوق یافته و با مشارکت شرکای دولتی و غیردولتی به ویژه صنایع و صنوف، استانداردهای شایستگی را بر اساس نیاز واقعی بازار کار تدوین کرده است.
در همین راستا بیش از ۴۱۷۶ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی در سال کشور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای در کل کشور عملیاتی شده است.
منظور از صلاحیت شغلی، تواناییها و مهارتهای شغلی حداقلی برای انجام شرح وظایف یک شغل است که این مهارتهای فنی یا سخت شامل مواردی می شوند که به آسانی قابل یادگیری هستند ولی شایستگیهای شغلی، مجموعهای از دانشها، مهارتها و ویژگیهای شخصیتی مثل توانایی حل مساله، قدرت خلاقیت و خودمدیریتی است که موجب می شود افراد عملکردی فراتر از حد انتظار از خود نشان بدهند و این عوامل شایستگی های شغلی فرد به شمار می روند.
هدف از تدوین استانداردهای مختلف، تدوین استانداردهای جدید مطابق با نیاز روز بازار کار برای توانمندسازی نیروهای انسانی و ارتقای سطح کیفی آنها است.
به گفته غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین استانداردهای آموزش شغلی مطابق با آخرین استانداردهای روز صورت می گیرد و به تناسب ظرفیت بنگاههای اقتصادی، استانداردهای جدید بر مبنای نیاز و تکنولوژی روز تدوین می شوند.
به گزارش ایسنا، یکی از وظایف و ماموریتهای سازمان آموزش فنی و حرفهای تدوین استانداردهای شغلی و مهارتی در حوزه های مختلف از جمله صنعت است و از این طریق به تربیت نیروهای ماهر و اشتغال پذیری افراد کمک کرده است.
انتهای پیام