به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، بابک احمدی درباره علت کاهش سرعت سیر قطارها در شبکه ریلی کشور گفت: اصلی ترین علت این موضوع و توقف لکوموتیوها تخصیص نیافتن اعتبارات است چراکه منابع تعهد شده به راه آهن تاکنون تعلق نگرفته و حدود ۲۰۰ لکوموتیو گرم موجود نیز متوقف شده است.
وی افزود: شرکت راه آهن نیز قادر به نگهداری ناوگان نیست و این توقفها باعث شده لکوموتیو به اندازه کافی وجود نداشته باشد و برای برون رفت از این وضعیت، دولت باید منابع مورد نیاز را تخصیص دهد تا لکوموتیوهای متوقف شده فعال شود، البته این راه حل به صورت موقتی و مثل مسکن است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا امسال با این مشکلات مواجه شدهایم، خاطر نشان کرد: از سه سال پیش این مشکلات موجود بود، اما امسال سیر صعودی بیشتری به خود گرفته است و سالی ۵۰ لکوموتیو به علت تأمین نشدن قطعات و نگهداری از چرخه فعالیت خارج میشد، اما الان که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لکوموتیو خارج شده فشار بیشتری احساس شده است.
احمدی یادآور شد: هم اکنون ۵۰۰ لکوموتیو گرم و فعال در شبکه موجود است که شامل ۲۳۰ لکوموتیو باری، ۱۳۰ لکوموتیو مسافری و تعدادی لکوموتیو مانوری است و کل لکوموتیوهای کشور ۹۰۰ دستگاه است که ۴۵۰ دستگاه آن متوقف است.
وی افزود: از مجموع ۴۵۰ دستگاه متوقف، ۲۰۰ لکوموتیو در سه سال اخیر متوقف شده و مابقی سالهاست به علت نبود منابع کنار گذاشته شده، در صورتی که لکوموتیوها قدیمی نیست و قابل بازسازی و اورهال است.
به گفته احمدی، ۳۰ درصد لکوموتیوهای باری متعلق به بخش خصوصی و ۷۰ درصد آن به همراه تمام ناوگان مسافری دولتی است.
نیمی از لکوموتیوهای ناوگان ریلی کشور متوقف است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5609607/%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%84%DA%A9%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%AA