همکاری دولت و مجلس در طرح نهضت ملی مسکن

سوال: تقاضا در بانک‌ها وجود داشته که تسهیلات داده نشده؟
رضایی: بله تقاضا وجود داشته، بیش از یک میلیون و صد هزار نفر افرادی که در سامانه ثبت نام کردند که شرایط لازم را داشتند و افراد دیگری هم هستند که به هر صورت منتظر هستند که در سامانه مراحل نهایی را طی کنند، بیش از یک میلیون نفر شرایط خانه دار شدن از طریق قانون جهش تولید مسکن را داشتند و خیلی از این‌ها قسط هایشان را پرداخت کرده اند، یعنی ما گفته ایم نفری که ثبت نام کرده وقتی تایید می‌شود که شما می‌توانید بیایید در قانون جهش تولید مسکن، قسط اول و دوم را داده طبیعی است که بانک‌ها باید کمک دهند و این ساختمان ساخته شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
سوال: چند نفر از این یک میلیو ن و صد هزار نفر وام را گرفته اند؟
رضایی: به صورت فردی نمی‌دهند جمعی این تسهیلات در اختیار وزازرت راه و شهرسازی قرار می‌گرید از این تسهیلات واحد‌هایی که شروع کرده اند استفائده می‌کنند، بیش از یک میلیون واحد مسکونی موضوع قانون جهش تولید مسکن در کشور شروع شده که میزان پیشرفت ۲۵ درصد است، یعنی در جا‌هایی ۷۰ درصد سرجمع واحد‌هایی که شروع شده بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در کشور شروع شده که پیشرفت کار ۲۵ درصد است که گیر کار تسهیلات بانکی است.
سوال: قوه قضاییه پاسخی درباره کوتاهی بانک‌ها داده است؟
رضایی:: هنوز پاسخی نداده اند، اما درخواست ما دستور به سازمان بازرسی داده اند که ورود و پیگیری کنند.
سوال: ۲۵ درصد مراحل ساخت یک میلیون واحد مسکن پیش رفته، اما از نظر زمین دو برابر نیاز یک سال هم الان زمین تامین شده است. گویا بعضی از دستگاه‌های دولتی هنوز زمین‌هایی که باید تحویل می‌دادند را تحویل نداده اند، تعارض یا تداخل این قانون با قانون مولد سازی می‌گویند این زمینی که در اختیار ما بوده حالا باید مولد سازی شود، آیا این‌ها با هم تعارض دارد یا خیر؟
رضایی: اولویت ما الان با بحث مسکن است که ما زمین‌هایی که در اختیار دولت است و دستگاه‌های مختلف باید در حوزه مسکن قرار گیرند، وزیر اقتصاد که متولی زمین‌های دولتی است آن هم همراه است و کمک می‌دهد، عرض کردم در حوزه تامین زمین مشکلی نداریم منتهی جا‌های دیگر گیر‌هایی را داریم که باید حل شود، خواهش دارم دستگاه‌های اجرایی همراهی شان را بیشتر کنند، برای اینکه یک میلیون مسکن در سال اجرایی شود صندوقی به نام صندوق ملی مسکن درست کردیم که این صندوق قرار است که همه درآمد‌های مرتبط با حوزه مسکن از جمله مالیات بر خانه‌های لوکس، مالیات بر خانه‌های خالی، کمک‌های دولت، هر درآمدی که به هر صورت مرتبط با حوزه مسکن می‌شود در داخل صندوق تجمیع شود و از این درآمد ما بتوانیم هم زیر ساخت‌های مسکن را احداث کنیم و هم کمک دهیم برای کاهش نرخ سود بانکی، صندوقی که به عنوان پشتیبان تولید مسکن است الان خالی است، برای اینکه ما الان یک میلیون واحد مسکونی خالی توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی کردیم و پرونده آن را به سازمان امور مالیاتی فرستادیم، تا دیروز که آمار گرفتم هنوز یک ریالی از خانه‌های خالی به این صندوق وارد نشده یعنی مالیاتی اخذ نشده است.
سوال: مانع آن چیست؟
رضایی:مانع در سازمان امور مالیاتی است، ۵، ۶ ماه قبل گفتند گیر نرم افزاری داریم، قطعا باید تا الان حل می‌شد، به نظرم یک کاهلی انجام می‌شود در خواستم از سازمان امور مالیاتی کشور بحث مالیات بر خانه‌های خالی را جدی بگیرند و درآمدهایش را به صندوق ملی مسکن واریز کنند. موضوع دوم این است که بحث کمک‌های دولت ما در بودجه سال ۱۴۰۱، سی هزار میلیارد تومان از تبصره ۱۸ قرار شده که دولت به صندوق ملی مسکن کمک کند، آماری که بنده گرفتم گفتند ۲۰ هزار میلیارد تومان گفتند از فروش نفت دولت اجازه داده به وزارت شهرسازی که هنوز نفتی فروش نرفته و ۵ هزار میلیارد تومان هم ترکیبی از پول نقد و اوراق این عدد، عددی نیست که ما بتوانیم با آن مسکن بسازیم یعنی حیف است در حوزه ساخت مسکن کمک‌های دولتی علی رغم اینکه قانون هم برایش مصوب کردیم منتهی پرداختی صورت نگرفته، خود رئیس جمهور قول دادند و چندین جلسه شورای عالی مسکن تشکیل شده و مصوباتی دارند منتهی در اجرای مصوبات هم به نظر میرسد کم کاری‌هایی انجام می‌شود، بعضی از اجزای دولت، بنده استنباطم این است که تحلیل درستی راجب نیاز کشور به مسکن ندارند، مسکن یعنی سلامت، آموزش، امنیت یعنی موتور محرک اقتصاد است، جامعه هدف ما جوانان هستند، در ۱۰ سال آینده بیش از ۲۰ میلیون جوانی وجود دارد که می‌خواهند ازدواج کنند، یعنی ۱۰ میلیون خانواده می‌خواهد تشکیل شود، همین الان ۶ میلیون خانواده مستاجر هستند سه میلیون جوانی که مجرد هستند و بعضاً به خاطر نبود مسکن نمی‌توانند خانه شوند، کارمندی که ۱۰ تا ۱۲ میلیون حقوق می‌گیرد با این قیمت‌ها چطور می‌تواند خانه بگیرد ما باید به آن‌ها کمک دهیم، قانون تولید جهش مسکن برای همین آمد که کمک دهد به جامعه هدفش که اقشار متوسط به پایین است آن‌هایی که نمی‌توانند با حقوق معممولی صاحب خانه شوند، ما تجربه‌ای در مسکن مهر داریم انصافاً تجربه موفقی داشتیم خیلی‌ها از طریق مسکن مهر صاحب خانه شدند، بعضی از جا‌ها ایراد هم داشت، در جانمایی بد عمل کردیم، بعضی از جا‌ها نظارت ضعیف و ساختمان کیفیتش پایین بود، ولی سرجمع کار بزرگی بود، بیش از یک و نیم میلیون خانوار در انجا ساکن هستند، ما با رفع نواقص مسکن مهر و شرایط جدیدی که در قانون جهش تولید مسکن تعریف کردیم می‌توانیم به راحتی سالی یک میلیون واحدبسازنیم. پس صندوق ملی مسکن هنوز ضعیف است.

در این برنامه مجری صف اول درباره برنامه‌های مجلس درباه نهضت ملی از آقای رضایی پرسید:
سوال: نهضت ملی مسکن تا الان چقدر پیشرفت داشته است؟ به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس پیشرفت نهضت ملی مسکن را چطور می‌بینید؟

سوال: در بحث کریدور شمال به جنوب موضوع مهمی است روس‌ها خیلی پیگیر هستند در ایران هنوز اتفاق جدی برای این قضیه نیفتاده، مجلس در این قصه چه می‌کند؟
رضایی :کریدور شمال به جنوب یکی ازم وضوعاتی بود که ما در اولین جلسه‌ای که با وزیر جدید برگزار کردیم و بحث حمل و نقل مطرح شد اتفاقاً همین اتصال کریدور شمال به جنوب بود که خود دکتر بذر پاش وزیر محترم که این موضوع را در خدمت مقام معظم رهبری مطرح کرده بودند، جزو اولویت‌های اصلی است و ما هم تاکید کردیم که حتما باید کریدور کامل شود به نظرم با اراده‌ای که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و ما هم در حال پیگیری می‌کنیم انشاءالله این کریدور هر چه زودتر کامل شود و می‌تواند به اقتصاد کشورمان کمک کند.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3771289/%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86

رضایی: ما قاعدتاً باید سالی یک میلیون واحد مسکونی در کشور بسازیم که یک تعادلی بین عرضه و تقاضا شکل گیرد، بنا به دلایلی سیاست‌های دولت‌ها ما در ده سال گذشته متوسط ۳۰۰ هزار واحد ساختیم یعنی تقریباً سالی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد کم ساختیم، یک نیاز انباشته‌ای برای مسکن در کشور شکل گرفته که خیلی‌ها بر هر صورت امروز جامعه هدف ما هستند، اقشار متوسط به پایین جامعه هستند هدف ما آنهاست، جمعیتی تقریبا بین ۵ تا ۶ میلیون خانواده‌ای که فاقد مسکن بودند که موضوع بسیار مهمی است ما برای تامین مسکن آن‌ها رفتیم به سمت قانون جهش تولید مسکن، چون در دولت قبل هر چه منتظر ماندیم دولت کاری انجام دهد دیدیم اتفاقی نمی‌افتد، با همین رویکرد رفتیم به سمت قانون جهش تولید مسکن که برای مدت چهار سال ما چهار میلیون واحد مسکونی برای جامعه هدفمان کمک دهیم که ساخته شود، برای ساخت مسکن هم مستحضر هستید یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند باید اراده کل بدنه دولت به پشتیبانی مجلس باشد، که ما در مجلس قانون نوشتیم در این قانون هم همه مولفه‌های مورد نیاز برای تولید مسکن دیده شد، از جمله بحث تامین زمین، تسهیلات بانکی، حمایت‌های دولت، کمک‌هایی که باید به مردم دهیم از جمله پروانه ساختمانی، بیمه‌ها که باید کمک می‌دادند، تقریباً همه موضوعات را با هم دیدیم، ما در کشور الحمدالله برای تولید مسکن کاملاً خودکفا هستیم، یعنی هم نیروی انسانی خوب داریم ۵۰۰ هزار مهندس عمران آماده کار، زمین هم الی ماشاءالله داریم، ما نیم درصد کل پهنه کشور امروز شهر‌ها را در این نیم درصد ساختیم یعنی ما به لحاظ وسعت زمین و زمین‌های مناسب برای ساخت شهر‌ها مشکلی نداریم، ما در مجلس یازدهم قانون جهش تولید مسکن را آغاز و به دولت هم ابلاغ کردیم، می‌خواهم به این قانون اشاره کنم که این قانون چقدر خوب همه موضوعات را با هم دید، اول بحث تامین زمین تقریباً بیش از ۶۳ درصد از قیمت تمام شده مسکن برمی گردد به قیمت زمین، اگر ما بتوانیم زمین را رایگان یا با قیمت مناسب کلی هزینه تمام شده مسکن را پایین می‌آوریم، زمین‌هایی هستند که امروزه در اختیار دستگاه‌های دولتی هستند یا زمین‌هایی هستند که در اختیار وزارت راه است منتهی جزو محدوده شهر‌ها نیستند، ما حکم کردیم که تمام زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی بلااستفاده هستند اگر وزارت راه و شهرسازی تشخیص داد این زمین‌ها به حوزه مسکن برود بلافاصله بعد از مکاتبه‌ای که وزارت راه انجام می‌دهد حداکثر دو ماه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند که زمین‌ها را تحویل وزارت راه و شهرسازی دهند اگر ندادند ادارات ثبت اسناد مکلف هستند که سند‌ها را به نام وزارت راه و شهرسازی بزنند، یعنی ما کاری کردیم که زمین‌های بلاتکلیفی که دستگاه‌های دولتی دل از آن‌ها نمی‌کنند، و در اختیار آنهاست این‌ها بیاید در حوزه مسکن کمک به ساخت مسکن دهد که تعادلی در بحث مسکن شکل بگیرد.
بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های دولتی امروز در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، این عدد خوبی است و حدود ۲۲ هزار هکتار زمین‌هایی است که امروز توسط وزارت راه و شهرسازی به محدوده شهر‌ها الحاق شده یا در محدوده شهر‌ها بوده و قبلا در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده یا تغییر کاربری پیدا کردند یعنی ما امروز یک بانک مناسبی در بحث زمین داریم این زمین‌هایی که عرض کردم برای حداقل دو میلیون واحد مسکن زمین آماده است، بحث دوم برمی گردد به تسهیلات بانکی، ما بانک‌ها را مکلف کردیم که در سال ۱۴۰۰ که اولین سال اجرای این قانون بود حداقل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی را هدایت کند به سمت مسکن، در سال ۱۴۰۰ کمتر از هفت درصد از تسهیلات بانکی می‌آمد در حوزه مسکن با وجود اینکه ۱۰ سال قبل این عدد به حدود ۲۰ درصد می‌رسید پایان مسکن مهر، منتهی در سال گذشته کمتر از هفت درصد تسهیلات بانکی به سمت تولید مسکن می‌آمد به خاطر همین بانک‌ها را مکلف کردیم ۳۶۰ هزار میلیارد تسهیلاتی که می‌دهند به سمت مسکن بیاید، به جای اینکه افرادی ببرند پول‌ها را در دلالی و سوداگری به سمت تولید مسکن و نیاز واقعی جامعه ببرند، از ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی که سال قبل بانک‌ها را مکلف کردیم تهسیلات دهند، کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد یعنی بانک‌ها به وظایف قانونی خودشان عمل نکردند، ما در انجا یک حکم آوردیم که اگر بانک‌ها تسهیلات پرداخت نکردند سازمان امور مالیاتی مکلف است که ۲۰ درصد از آن عددی که بانک مرکزی برای هر بانک مشخص می‌کند تسهیلات دهد در حوزه مسکن به عنوان مالیات از حساب آن بانک کسر و وارد خزانه کند و آن هم به سمت تولید مسکن بیاید، یعنی از نظر ما هم بانک‌ها در این حوزه قصور داشتند و هم اینکه سازمان امور مالیاتی کارش را انجام نداد، در سال ۱۴۰۱، چون در همان حکم آوردیم که در سال اول ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال‌های بعد حداقل ۲۰ درصد به این عدد افزایش پیدا کند، یعنی باید قاعدتاً سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی می‌آمد به سمت تولید مسکن و جالب است که امسال هم تا این ساعتی که خدمت شما هستم کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان بانک‌ها تسهیلات پرداخت کردند به این معنی که اراده‌ای در بانک‌های ما برای پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن وجود ندارد برای اینکه می‌گویند بازگشت تسهیلات مسکن، چون ۲۰ ساله است علاقه ندارند، این باعث شده متاسفانه بانک‌ها در حوزه مسکن همراهی نداشتند. بنده نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشتم که بانک‌ها استنکاف از قانون کردند به هر صورت ما قانون می‌نویسیم و ساعت‌ها در مجلس برایش وقت می‌گذاریم، قاعدتاً باید اجرا شود اگر اجرا نشد قوه قضاییه می‌تواند با دستگاه‌های متخلف برخورد کند، آماری که گرفتم رئیس قوه قضاییه نامه را ارجاع دادند به رئیس سازمان بازرسی کل کشور که به این موضوع ورود کنند.

سوال: موضوع بافت‌های فرسوده موضوعی است که خیلی درباره آن صحبت شده به خصوص وقت‌هایی که ما مواجه با زلزله شدیم در سال فعلی یعنی سال ۱۴۰۱ در تهران حداقل شهرداری قدم بزرگتری برداشته و یک جهشی در نوسازی بافت‌های فرسوده البته به خاطر اینکه این روند خیلی کند بوده حتی افزایش صددرصدی عدد چندانی نیست، مجلس چه کمکی به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌کند؟

سوال: اساسنامه اش مشکلش برطرف شد؟
رضایی: اساسنامه مشکل حل شده فقط نیاز است که منابع تزریق کنیم، در مجلس هشتم ۵۰ هزار میلیارد تومان ان زمان یک خط اعتباری برای مسکن مهر تعریف کردیم، عزیزانی که از مسکن مهر استفاده کردند که از لحاظ اقتصادی هم ضعیف هستند منتهی تمام تسهیلاتی که گرفته اند، برگردانده اند، بر خلاف خیلی از آدم‌های پولداری که وام‌های آن چنانی از بانک‌ها گرفته اند، از ۵۰ هزار میلیارد تومان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان امروز برگشته به بانک مسکن قرار بوده این تسهیلات بیاید در حوزه قانون جهش تولید مسکن قرار گیرد که در انجا هم به هر صورت نقص وجود دارد، ما انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه مخصوصاً کمک دهد که انشاءالله این موضوع هم حل شود.
سوال: در سفر اخیر رئیس جمهور به چین، بحث مشارکت چین بوده در تولید ساخت مسکن در ایران، با توجه به تجریاتی که چین داشته در سرعت ساخت، یعنی یک ماهه خانه می‌سازند از صفر صفره شما در جریان هستید چه مذاکراتی بوده، آیا به نتیجه رسیده یا نرسیده؟
سوال: فناوری ساخت سریع مسکن اگر بیاید ممکن است شتاب بگیرد و هم ممکن است ما هم به آن فناوری برسیم؟
رضایی: اولا انتقادمان بر این است که وقتی ما توان ساخت مسکن را داریم اگر فناوری به کشور ما بیاید و اینکه قیمت تمام شده به گونه‌ای باشد که اقشار آسیب پذیر بتوانند استفاده کنند و منابع به کشور تزریق شود از قبل حضور شرکت‌های چینی حرفی نیست منتهی اگر قرار است فقط نیروی کارگری بیاید و از مصالح ما مسکن بسازند ما شرکت‌هایی داریم که نه تنها در داخل کشور بلکه خارج کشور هم مسکن می‌سازند. ما به لحاظ دانش ساختمان‌های ارزان قیمت مشکلی نداریم منتهی به لحاظ منابع مالی مشکلاتی داریم که اگر بانک‌ها کمک دهند بدون نیاز به هیچ شرکت خارجی بتوانیم در کشور یک میلیون واحد بسازیم، وقتی می‌توانیم یک میلیون واحد مسکونی بسازیم برای چه شرکت خارجی بیاوریم، شخص مخالف هستم که شرکت‌های چینی بیایند، مگر اینکه شرایط به گونه‌ای باشد که به لحاظ سرعت، قیمت، منابعی که وارد کشور می‌کنند، یا تهاتر نفتی که بر اساس قسمتی از پول ما که از صادرات نفت بوده در انجا وجود دارد، در حالت عادی به نظرم صلاح نیست که شرکت خارجی بیاوریم و برای ما مسکن بسازند.
سوال: در قانون بودجه که در حال تصویب است در کمیسیون تلفیق که حتماً شما هم حضور داشتید چه بودجه‌ای دیده شده برای طرح‌های عمرانی به خصوص طرح‌های نیمه تمام؟
رضایی: در پروژه‌های عمرانی ما امروز پروژه‌هایی که در کشور به صورت نیمه تمام هستند ما منابعی که در قانون بودجه پیش بینی می‌کنیم تقریباً یک به ۱۵ است یعنی ۱۵ برابر منابعی که در قانون بودجه پیش بینی می‌کنیم نیاز داریم که پروژه‌های عمرانی در کشور تمام شود، ما در سال‌های گذشته پروژه‌های عمرانی فراوانی را کلنگ زدیم منابعی که ما برای اتمام پروژه‌ها تعریف کردیم با نیاز پروژه‌ها فاصله اش زیاد است جالب است که برای سال آینده حدود ۲۶۰، ۲۷۰ هزار میلیارد تومان ما در حوزه عمرانی تعریف کردیم، نزدیک به ۵۰ درصد منابع صرف تعدیل پروژه‌ها می‌شود، به خاطر اینکه قیمت پروزژه افزایش پیدا می‌کند ۵۰ درصد می‌شود تعدیل پروژه، سرمایه سنگینی از کشور امروز در پروژه‌های عمرانی طی چند سال گذشته تزریق و به نتیجه نرسیده است، این‌ها قابل حل است گیری که وجود دارد این است که ما امروز همه بار عمرانی کشور را بر روی دوش دولت گذاشته ایم، بخش خصوصی کجاست نیست، یعنی بخش خصوصی و نقدینگی کشور در حوزه عمرانی جایش خالی است. طرح‌های نیمه تمامی که داریم ما یک جاذبه برای بخش خصوصی فراهم کنیم نقدینگی که در دست مردم است این را هدایت کنیم به سمت طرح‌های عمرانی، طرح‌ها را واگذار به بخش کنونی کنیم.
سوال: در این لایحه بناست که طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار می‌شود؟
رضایی: یک سامانه تعریف می‌کنیم که در این سامانه همه پروژه‌های عمرانی در این سامانه تعریف می‌شوند آن شخص سرمایه گذار بخش خصوصی اطلاعات راجب پروژه‌ها پیدا می‌کند و نحوه واگذاری این پروژه در آن سامانه تعریف می‌شود، اعتماد سازی صورت می‌گیرد که اگر شما به عنوان بخش خصوصی یک پروژه را برداشتید چهار سال دیگر، ده سال دیگر دستگاه قضایی یقه را بگیرد که اینجا سوء استفاده می‌کند. امروز یک کار خوبی در مجلس انجام شد و این مصوبه که در صحن مجلس رای آورد، زمین‌های زیادی در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که باید مشارکت با بخش خصوصی و بانک‌ها مخصوصاً بتواند واحد بسازد، اجازه را دادیم به وزارت راه که زمین‌های خودش را با بانک‌ها به صورت مشارکتی و آنجا ساختمان بسازد و هر دستگاهی هم به نسبت آورده خودش سهم خودشرا بردارد، مثلا در یک مجموعه‌ای ۱۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود وزارت را آورده اش چیست، زمین و نظارت‌های که انجام می‌دهد، محاسبه می‌کنند از این ۱۰ هزار ۶ هزار به وزارت راه و شهرسازی می‌رسد بعد می‌آید به صورت اقساط طولانی مدت به جامعه هدف خودش که اقشار ضعیف هستند واگذار می‌کند. دو اینکه بنا داریم در ادامه کار منابعی را در بودجه سال آینده به صندوق ملی مسکن کمک کنیم، که احتمالاً در بحث هزینه عدد ۴۰ هزار میلیارد تومانی مد نظر ماست که کمک دهیم که انشاءالله پشتوانه‌ای باشد برای ساخت مسکن، وزارت راه و شهرسازی حوزه خیلی سنگینی است، هم حوزه حمل و نقل و هم حوزه مسکن و شهرسازی. ما اگر می‌خواهیم حوزه مشکل مسکن را حل کنیم یعنی اینکه کیفیت ساختمان ها، ۴۰ درصد از جمعیت شهری و روستایی ما در بافت‌های آسیب پذیر زندگی می‌کنند، باید حتما بر بافت‌های فرسوده نظارت می‌شود برای بازسازی و بازآفرینی، خود بحث‌های جامع نظام مهندسی ما که زیر مجموعه‌ای که وزارت راه که حوزه مسکن می‌شوند، کیفیت مصالحی که ما در ساختمان‌ها استفاده می‌کنیم، طرح‌های جامع، شهرداری ما پیشنهاد زیادی داریم، شهر سازی ما پیشنهاد دادیم در ابتدای مجلس هم که اگر می‌خواهیم مشکل مسکن حل شود و مردم صاحب خانه دار شدند، بحث زلزله و گسل و گرفتاری‌های زیادی که دراین حوزه داریم. حوزه مسکن زیر سایه حمل و نقل گم شده، چون وزارت راه نو شهرسازی آقای وزیر می‌نشنید ۱۷، ۱۸ معاون است که حوزه فوق العاده سنگینی است به نظر می‌آید باید حوزه مسکن را مستقل کنیم که بتواند یک میلیون مسکن را در سال بسازیم، ما تا ۱۰ سال آینده باید بیش از ۱۵ میلیون واحد یعنی سالی حداقل دو میلیون واحد بسازیم، ما باید تکلیف خودمان را برای ساخت مسکن مشخص کنیم اینجا نقش دولت نقش ریل گذاری، پشتیبانی و سیاست گذاری برای ساخت مسکن است اینجا باید بخش خصوصی حضورش را پررنگ کند، بخش خصوصی را خیلی کمرنگ داریم پیمانکاران انبوه سازان خیلی کمرنگ هستند انگار دولت مکلف است خودش زمین بگیرد، پیمانکار بگیرد، قرارداد بنویسد مسکن بسازد، اصلا وظیفه دولت این نیست و انتظار نداریم، باید یک قرارگاه در وزارت راه و شهرسازی درست شود و ان قرارگاه هدایت کند همه معاونت‌هایی که در حوزه مسکن فعال هستند، مستحضر هستید چندین معاونت در وزارت راه و شهرسازی همزمان کار مسکن را دنبال می‌کنند، یکی معاون وزیر در حوزه شهرسازی و معماری، معاون دارد در بحث شهر‌های جدید، رئیس سازمان مسکن، معاون مسکن، رئس شهر‌های جدید این‌ها همه معاون وزیر و همه هم حوزه مسکن را دنبال می‌کنند، اگر ما یک قرارگاه درست کنیم و یک فرمانده و یک کسی را بگذاریم بالا و همه معاونت‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنند، هم افزایی کند و از ظرفیت این‌ها استفاده کند و بتواند سرعت ببخشد به تولید مسکن، مخصوصاً اینکه بخش خصوصی را ما در بحث تولید مسکن حضورشان خیلی کمرنگ داریم دیده نمی‌شود این جاذبه برایش فراهم نکردیم، خود مردم باید بیاوریم خیلی جا‌ها هستند که ما اگر یک زمینی می‌دهیم به یکی دو نفر می‌گوییم ۲۰۰ نفر برای شما و برو برای خودت خانه بساز، ما نیم درصد کل مساحت کشورمان در اختیار شهرهاست ف جا‌هایی که امکان دارد می‌تواند زیر ساخت هایش را تامین کنیم زمین را به مردم دهیم، خیلی از افراد هستند که می‌گویند به ما زمین دهیدف من خودم میروم با کمک‌های بانکی را می‌فروشیم کاری را انجام دهم، این کار را نمی‌کنیم، دکتر بذر پاش وزیر جدید به این موضوع علاقمند است تازگی باید برود ورود کرده، مسیر را دنبال می‌کنیم، ما همه برای همه کشور خیلی جا‌ها امکان در قالب خود مالکی می‌تواند زمین به افراد واگذار کند. شورای عالی مسکن باید ما درقانون گفته ایم هر دوماه تشکیل شود، الان هر دوماه تشکیل شده با حضور شخص رئیس جمهور به نظر می‌آید باید بیشتر تشکیل شود، خود شخص رئیس جمهور انشاءالله وقت بیشتری برای حوزه مسکن بگذارند به نظرم مسکن موضوعی است که می‌تو اند در اقتصاد و اشتغال کشور نقش مهمی داشته باشد مخصوصا که اقشار متوسط دیگر نمی‌توانند در اتحادیه خودشان خانه بسازند یعنی صاحب خانه شدن برای خیلی‌ها تبدیل به رویا شده، ما می‌توانیم خانه بسازیم توان را هم داریم، ولی یک جا‌هایی ایراداتی وجود دارد که اگر کمک دهیم قابل حل خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه صف اول گفت : برای ساخت مسکن، یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند با مجلس همراه باشد، باید اراده کل بدنه دولت و پشتیبانی مجلس باشد.

رضایی: اتفاقا همین امروز یک مصوبه در صحن مجلس داشتیم اینکه هر فردی که یک واحدی در بافت فرسوده دارد، حالا مثلا قیمت گذاری می‌کنم یک میلیارد تومان می‌ارزد این میتواند با یک واحد دیگری در بافتی که غیر فرسوده باشد، یک کسی در بافت فرسوده واحدی دارد که یک میلیارد تومان می‌ارزد می‌تواند تا ۴۰ درصد بیشتر از قیمت واحد در یکی از شهر‌های جدید اطراف تهران و یا بافت دیگری که غیر از فرسوده باشد یک واحد جایگزین این واحد شود، یعنی واحد جدیدی که می‌دهند ارزش ۴۰ درصد بیشتر از این واحدی است که خودش در بافت فرسوده دارد.                                              
سوال: دولت این را می‌دهد؟
رضایی:بله همین امروز تقریبا در ساعت ۸ شب در صحن مجلس مصوب شد، کمکی است به افرادی که در بافت فرسوده هستند در آنجا به هر دلیلی باید خانه تخریب شود، منابع هم مشخص کردیم، انشاءالله که از این مانع هم عبور کنیم، در آنجا، چون خود دولت هم موافقت خود را اعلام و همراهی کرد آنجا دیگر ماده ۷۵ نمی‌شود که وقتی دولت قبول می‌کند که با پیشنهاد مجلس یعنی اینکه خودش هم بار مالی را هم پیش بینی کرده، کمک و مشوقی است برای افرادی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، ما مشوق‌هایی را برای ساکنین بافت‌های فرسوده در نظر بگیریم، یعنی اگر بگوییم در این محدود شما سه طبقه اجازه دارید بسازید یک یا دو طبقه مشوق دهیم که بتواند سرمایه گذار واحد‌های ریزدانه را تملک کند و در قالب مجتمع در انجا ساخت و ساز کند این هم در شورای عالی شهرسازی مصوب شده است.
سوال: یکی از نگرانی‌ها تغییر بافت اجتماعی – فرهنگی بافت‌های فرسوده است، اگر خانه یک طبقه قدیمی فروخته شود و جایش خانه چهار طبقه ساخته شود، بافت اجتماعی و فرهنگی تغییر پیدا می‌کند.
رضایی : برای آن کسی هم که می‌خواهد یک واحد خودرا نگهداری کند آن هم تسهیلات ارزان قیمت پیش بینی شده یعنی اگر شما یک واحد ۱۸ درصد از شما سود می‌گیرند تسهیلاتی که به بافت فرسوده می‌دهند کمتر از ۱۲ درصد است یعنی شما با یک وام مناسب با سود بسیار پایین می‌توانید خانه را بازسازی یا نوسازی کنید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  آقای محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم و خفر و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه صف اول درباره پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن و موضع مجلس نسبت به این طرح توضیح داد.