در ادامه تلاش برای گسترش سیاستها با کشورهای همسایه، بذرپاش شامگاه پنجشنبه ۲۵ آبان برای حضور در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به عشقآباد سفر کرد.
سفر به ترکمنستان و نمایشگاه اختصاصی-تخصصی با عنوان «ایران پروژه»
تاکید بر توسعه کریدورهای ترانزیتی
به گفته بذرپاش، ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند و توافق کردهاند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.
در عین حال در کلانپروژه کریدور شمال – جنوب و در قالب ایرانراه توسعه زیرساختها از جمله افزایش خطوط ریلی و جادهای شرط لازم است اما شرط کافی برای دستیابی به آن این است که کمیسیونهای مشترک با کشورهای همسایه برگزار شود.
به گزارش ایسنا، خردادماه بود که مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی- با شرکت در نشست ویژه راهگذر بین قارهای شمال- جنوب با حضور وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه، جمهوری آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس اظهار کرد: ایران، به عنوان سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی، هم بهعنوان راه و هم راهحل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقشآفرینی خواهد کرد.
توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حملونقل بینالمللی از موضوعات مهم در سیاستهای کلی حملونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است.
بر اساس توافق مقامات دو کشور، مقرر است تا در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکمنستان، همایش مشترک تجاری بازرگانان و بخشهای خصوصی دو کشور و همچنین پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی- تخصصی با عنوان «ایران پروژه» همزمان با برگزاری اجلاس هفدهم برگزار شود.
ترکمنستان در ابتکار «ایران راه» جایگاه ویژهای دارد و شریک راهبردی ایران به شمار میرود، ایران دروازه آسیای میانه و دسترسی به کریدور شرقی – غربی و شمال جنوب است. همچنین جمهوری اسلامی ایران تسهیلات خاصی را برای دسترسی همسایگان به آبهای آزاد فراهم کرده است. در این هدفگذاری نقش ترکمنستان در کریدورهای شمال جنوب و شرق غرب قابل پیگیری است.
مهرداد بذرپاش -رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکمنستان- ابراز امیدواری کرد که با توجه به استقبالی که کشورهای منطقه و فرامنطقهای از این ابتکار و از زمان طرح آن برای نخستین بار در اوایل سال جاری نشان دادهاند، بتوانیم با کمک دولت ترکمنستان فضایی به مراتب مناسبتر و حمایتشده برای فعالیت تمامی بازیگران زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل دو کشور فراهم کنیم.
«سردار بردیمحمداف» – رئیس جمهور ترکمنستان – با ارسال پیامی به شرکتکنندگان نمایشگاه تخصصی «ایران پروژه» و «مجمع تجاری ترکمنستان و ایران»، بر توسعه حجم تجارت دوجانبه، ایجاد قالبهای جدید تعامل و اجرای پروژههای مشترک در زمینههای امیدوارکننده تاکید کرده و به چشماندازهایی که در مشارکت با ایران، بهویژه در حوزه تعامل در امتداد خط ریلی «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» باز میشود، اشاره کرد.
مقام معظم رهبری، فروردینماه امسال چند اقدام کلیدی و زمینهساز جهش اقتصادی «بهرهگیری از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل و نقل بینالمللی بهخصوص در مسیر شمال- جنوب» را خواستار شدند.
استقبال ایران از پیوستن ترکمنستان به کریدور شمال- جنوب
بذرپاش یک ماه بعد از آن نیز در نشست سهجانبه ایران- هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، گفت که اصول حاکم بر ابتکار ایران- راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب هستند.
ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب هستند و به گفته وزیر راه و شهرسازی، توافق کردهاند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.
در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهرهمندی ایران از کریدورها از جمله کریدور شمال-جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.
ایران از پیوستن ترکمنستان به کریدور حملونقل بینالمللی شمال- جنوب و تراسیکا استقبال میکند و با توجه به اصول حاکم بر ایرانراه، قطعا شراکتهای دوجانبه ایران و ترکمنستان در همه ابعاد اقتصادی و تجاری تقویت خواهد شد و این شراکت مبنایی برای شراکتهای راهبردی دو کشور با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقهای در مسیرهای شرقی غربی و شمالی جنوبی خواهد بود.
او آن زمان از واژه «ایرانراه» استفاده کرد و گفت: در زبان فارسی، این ابتکار، ایران راه (IRAN-RAH) نامیده میشود؛ راه (RAH) در زبان فارسی، همزمان هم بهمعنای راه و هم راهحل است و تمامی کشورهای منطقه میتوانند با استفاده از راهها و ظرفیتهای ایران، بخش عمدهای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402082920935/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%D9%85%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D9%82