وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاه استانبول در دوران کرونا آمار بالاترین پرواز را داشت، گفت: این فرودگاه برای مسافرت روزانه ۲۰۰ میلیون نفر ساخته شده و یک شهر فرودگاهی است و درآمد بسیار زیادی دارد، اما من هنگامی که با یک شخص خارجی وارد فرودگاه امام خمینی می شوم، خجالت می کشم، جمهوری اسلامی ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد فرودگاه امام خمینی اصلا در شأن جمهوری اسلامی نیست.
عمر پرنده های فعال در ایران زیاد است
وی درباره وضعیت فرودگاه های کشور اظهار کرد: بخش های فرودگاهی تلاش های زیادی کردند و گزارشات فنی دادند و برای پروژه های امروز هم کارهای بزرگی انجام شده که در همین دولت شروع شده، اما وضع فرودگاه های کشور ما اصلا خوب نیست. من به لحاظ مسئولیت هایی که در دولت های گذشته داشتم از ریاست اوپک تا وزارت نفت، به بیش از ۶۰ کشور سفر کردم اما وقتی از فرودگاه های همسایه وارد فرودگاه امام می شویم، انگار از یک شهر بزرگ وارد روستا شدیم و این در شأن جمهوری اسلامی نیست.
قاسمی ادامه داد: اقداماتی از جمله مذاکره برای خرید هواپیما در دستور کار است، برای ساخت لوکوموتیو در داخل کشور قرارداد بستیم، همچنین قطار برقی تهران-مشهد در دستور کار است، ما برای حدود ۲۰ میلیارد دلار مجوز دریافت کردیم که اینها می تواند تحول بزرگی در حوره حمل و نقل ایجاد کند و امیدواریم این اتفاق بیفتد و نگرانی های ما برطرف شود. این کار به همدلی و همکاری در دولت نیاز دارد و به تنهایی در وزارت راه شدنی نیست و لازم است همه کشور بسیج شود.
قاسمی با بیان اینکه باید موضوع معیشت کارکنان حل شود، گفت: بخش آتش نشانی و برج های کنترل هوایی، شش سال است که مابه التفاوت حقوقشان را دریافت نکرده اند و شرایط کارکنان بسیار بد است، باید یک فکر ویژه کرد و کمیسیون عمران هم قرار شده نگاه ویژه ای برای معیشت کارکنان بخش هوایی داشته باشد.
وی ادامه داد: در بخش هوایی، ضمن تشکر ویژه از همه همکاران که کشور را اداره می کنند، باید اعلام کنیم که در بخش هوایی سه مشکل اساسی داریم. یکی وضع کارکنان است\xa0 که تا زمانی که وضع منطقی نداشته باشند، ادامه کار برایشان سخت است. باید مشکلات کارکنان، متخصصان و خلبانان حل شود، وضع درآمدی معیشتی کارکنان هوایی کشور فاجعه است. در مجلس باید کار ویژه ای برای مهم ترین و سخت ترین بخش حمل ونقل کشور که هوایی است، انجام شود.
وزیر راه ضمن تشکر از کارکنان، متخصصان فنی و خلبانان که دو کار بزرگ حج و اربعین را در سال جاری بدون حادثه انجام دادند، گفت: ۱۵۰ هزار نفر در مسیر رفت و برگشت اربعین جابه جا و شدند تاخیرها هم خیلی زیاد نبود. ما اقداماتی را هم در دست اجرا داریم، هرچند برای حل مساله حمل و نقل کشور از برخی از دوستان نامهربانی می بینیم، اما برای حدود ۲۰ میلیارد دلار مجوز دریافت کردیم که اگر به اجرا و عملیات تبدیل شود و بگذارند اجرایی شود، بخش حمل و نقل کشور اساسا تغییر می کند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر در آسمان اتفاقی رخ دهد، همه دنیا از آن باخبر می شوند، خاطرنشان کرد: اگر اتوبوسی در جاده ای تصادف کند و ۴۰ نفر کشته شوند، اگرچه جان آنها هم اهمیت دارد، اما این اتفاق در دنیا و کشور سروصدای زیادی ندارد، اما اگر یک هواپیمای ۴۰ نفره سقوط کند، دنیا خبردار می شود و درباره بخش هوایی ایران قضاوت می کند.