وضعیت فرودگاه امام در شأن جمهوری اسلامی نیست

قاسمی همچنین دربار راه‌آهن رشت-آستارا و طرح روسیه برای سرمایه‌گذاری در این پروژه گفت: این طرح دو روز پیش در اختیار ما قرار گرفته ‌و درحال بررسی است. 

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401082316071/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A3%D9%86-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

وی درباره بخش‌های پروازی هم توضیح داد: درست است که در شرایط تحریمی هستیم، اما اقداماتی خوبی انجام شده ازجمله تلاش برای افزایش پرنده‌ها که به دلیل تحریم‌ها، گفتنش به صلاح نیست، اما همین کارها هم اصلا کافی نیست و پرنده‌های ما عمر زیادی دارند. بنابراین در این سه بخش باید تغییرات اساسی انجام شود. 

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این مراسم، درباره اقداماتی که با تامین مالی در وزارت راه انجام می‌شود، بیان کرد: قرار است تعدادی لوکوموتیو وارد و همچنین در کشور ساخته شود، تمام کریدورهای اساسی در کشور مانند رشت-آستارا، چابهار-سرخس، بوشهر-عسلویه و شیراز-بوشهر ناقص هستند و در این طرح برنامه‌ریزی برای آنها انجام شده است، طرح عظیمی است و موجب نجات حمل‌ونقل کشور خواهد شد. 

قاسمی درباره وضعیت فرودگاه مهرآباد نیز بیان کرد: اکنون باندی ساخته شده و کار بزرگی بوده، اما بعضی سالن‌های آن برای ۵۰ سال پیش است و نیازمند تغییرات اساسی در فرودگاه مهرآباد که مرکزیت دارد هستیم یا فرودگاه مشهد که دیگر قابلیت نشست و برخاست برای پروازها را ندارد؛ بنابراین وضع فرودگاه‌های کشور نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی امروز در مراسم افتتاح سه پروژه بزرگ فرودگاهی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، با بیان اینکه در بخش‌های حمل و نقل کشور شرایطمان خوب نیست، گفت: در بخش ریلی سرعت قطارمان در بخش باری، کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت است، در بخش مسافری بسیاری از لوکوموتیوهایمان دو برابر عمرشان هم تمام شده، در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ما ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد می‌کنند که بیش از ۲۰۰ هزار تا امروز باید از رده خارج شوند، زیرا سالی بیش از چند میلیارد دلارهزینه سوخت اضافه می‌دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وضع فرودگاه‌های کشور ما اصلا خوب نیست، گفت: من به بیش از ۶۰ کشور سفر کردم و متوجه شدم وقتی از فرودگاه‌های همسایه وارد فرودگاه تهران می‌شویم، انگار از یک شهر بزرگ وارد روستا شدیم و وضعیت این فرودگاه در شأن جمهوری‌اسلامی نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاه استانبول در دوران کرونا آمار بالاترین پرواز را داشت، گفت: این فرودگاه برای مسافرت روزانه ۲۰۰ میلیون نفر ساخته شده و یک شهر فرودگاهی است و درآمد بسیار زیادی دارد، اما من هنگامی که با یک شخص خارجی وارد فرودگاه امام خمینی می‌شوم، خجالت می‌کشم، جمهوری اسلامی ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد فرودگاه امام خمینی اصلا در شأن جمهوری اسلامی نیست.


عمر پرنده‌های فعال در ایران زیاد است

وی درباره وضعیت فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: بخش‌های فرودگاهی تلاش‌های زیادی کردند و گزارشات فنی دادند و برای پروژه‌های امروز هم کارهای بزرگی انجام شده که در همین دولت شروع شده، اما وضع فرودگاه‌های کشور ما اصلا خوب نیست. من به لحاظ مسئولیت‌هایی که در دولت‌های گذشته داشتم از ریاست اوپک تا وزارت نفت، به بیش از ۶۰ کشور سفر کردم اما وقتی از فرودگاه‌های همسایه وارد فرودگاه امام می‌شویم، انگار از یک شهر بزرگ وارد روستا شدیم و این در شأن جمهوری اسلامی نیست.

قاسمی ادامه داد: اقداماتی از جمله مذاکره برای خرید هواپیما در دستور کار است، برای ساخت لوکوموتیو در داخل کشور قرارداد بستیم، همچنین قطار برقی تهران-مشهد در دستور کار است، ما برای حدود ۲۰ میلیارد دلار مجوز دریافت کردیم که اینها می‌تواند تحول بزرگی در حوره حمل و نقل ایجاد کند و امیدواریم این اتفاق بیفتد و نگرانی‌های ما برطرف شود. این کار به همدلی و همکاری در دولت نیاز دارد و به تنهایی در وزارت راه شدنی نیست و لازم است همه کشور بسیج شود.

قاسمی با بیان اینکه باید موضوع معیشت کارکنان حل شود، گفت: بخش آتش‌نشانی و برج‌های کنترل هوایی، شش سال است که مابه‌التفاوت حقوقشان را دریافت نکرده‌اند و شرایط کارکنان بسیار بد است، باید یک فکر ویژه کرد و کمیسیون عمران هم قرار شده نگاه ویژه‌ای برای معیشت کارکنان بخش هوایی داشته باشد.

وی ادامه داد: در بخش هوایی، ضمن تشکر ویژه از همه همکاران که کشور را اداره می‌کنند، باید اعلام کنیم که در بخش هوایی سه مشکل اساسی داریم. یکی وضع کارکنان است  که تا زمانی که وضع منطقی نداشته باشند، ادامه کار برایشان سخت است. باید مشکلات کارکنان، متخصصان و خلبانان حل شود، وضع درآمدی معیشتی کارکنان هوایی کشور فاجعه است. در مجلس باید کار ویژه‌ای برای مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش حمل‌ونقل کشور که هوایی است، انجام شود.

وزیر راه ضمن تشکر از کارکنان، متخصصان فنی و خلبانان که دو کار بزرگ حج و اربعین را در سال جاری بدون حادثه انجام دادند، گفت: ۱۵۰ هزار نفر در مسیر رفت و برگشت اربعین جابه‌جا و شدند تاخیرها هم خیلی زیاد نبود. ما اقداماتی را هم در دست اجرا داریم، هرچند برای حل مساله حمل و نقل کشور از برخی‌ از دوستان نامهربانی می‌بینیم، اما برای حدود ۲۰ میلیارد دلار مجوز دریافت کردیم که اگر به اجرا و عملیات تبدیل شود و بگذارند اجرایی شود، بخش حمل و نقل کشور اساسا تغییر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر در آسمان اتفاقی رخ دهد، همه دنیا از آن باخبر می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر اتوبوسی در جاده‌ای تصادف کند و ۴۰ نفر کشته شوند، اگرچه جان آنها هم اهمیت دارد، اما این اتفاق در دنیا و کشور سروصدای زیادی ندارد، اما اگر یک هواپیمای ۴۰ نفره سقوط کند، دنیا خبردار می‌شود و درباره بخش هوایی ایران قضاوت می‌کند.