چرا سرعت قطارهای مسافری پایین است؟
انتشار: آبان 03، 1401
بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1404

چرا سرعت قطارهای مسافری پایین است؟

وی کاهش زمان سفرهای ریلی را قابل تحقق اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به ناوگان قوی و پرسرعت نیاز داریم که البته لوکوموتیوهای ما در برخی مسیرها ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر سرعت دارند اما برخی مسیرها با گذشت زمان بهسازی نشده و سرعت لکوموتیوها در این مسیرها به ۸۰ الی ۴۰ کیلومتر هم می رسد. ما باید تقلیل سرعت ها را با حفظ ایمنی کاهش دهیم که این کار نیاز به بودجه دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه خطوط ریلی باید بعد از هر ۱۵ سال به سازی و بازسازی شوند و اگر این به سازی انجام نشود مجبور به تقلیل سرعت لوکوموتیوها می شویم، گفت:\xa0لوکوموتیوهای ما در برخی مسیرها ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر سرعت دارند اما برخی مسیرها با گذشت زمان به سازی نشده و سرعت لوکوموتیوها در این مسیرها به ۸۰ الی ۴۰ کیلومتر هم می رسد.

در این راستا سید میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن- در یک برنامه تلویزیونی درباره برنامه های راه آهن برای توسعه بخش ریلی با اشاره به عمر ۵۰ الی ۶۰ ساله برخی از خطوط ریلی اظهار کرد: به طور کلی خطوط ریلی باید بعد از هر ۱۵ سال بهسازی و بازسازی شوند و اگر این بهسازی انجام نشود مجبور به تقلیل سرعت لکوموتیوها می شویم. برای مثال سال های گذشته مسیر قطار تهران- مشهد ۱۵ ساعته بود اما الان به ۱۱ ساعت کاهش یافته است، چرا که با بهسازی خطوط موفق به کاهش تقلیل سرعت لوکوموتیوها شدیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران کاهش تقلیل سرعت لوکوموتیوها با حفظ ایمنی را نیازمند افزایش بهسازی خطوط ریلی دانست و گفت: افزایش سرعت لوکوموتیوها و هدفمندتر شدن خطوط ریلی دو هدف اولویت دار شرکت راه آهن است که نیاز به بودجه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی موضوع دوم را هدفمند شدن خطوط ریلی دانست و گفت: باید بین ۳۶ پروژه مختلف ریلی نیمه تمام اولویت بندی کنیم. در حال حاضر تکمیل خطوط ریلی\xa0 چابهار-زاهدان، بیرجند-زاهدان، شلمچه-بصره، سرخس-بافت و رشت- آستارا در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام



منبع: https://www.isna.ir/news/1401080301842/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی ادامه داد: نکاتی هم باید داخل ایران حل شود. اختلاف مرزی بین ایران و عراق وجود داشت که سال ۹۹ یک تفاهم برای رفع اختلاف مرزی امضا شد و جلسات متعددی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم. برای عمل به این تفاهم نامه نیاز به وفاق در دستگاه های داخلی کشور بود که اکنون موانع مرتفع شده، \xa0ریل گذاری این مسیر در حال تکمیل است و دیوارهای جدید مرزی هم گذاشته شده است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش\xa0با بیان اینکه\xa0یکی از موضوعات جدی کشور که باید برایش فکر اساسی شود، توسعه ناوگان ریلی است، گفته بود: برای ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی موجود، ۱۰۰۰ لوکوموتیو نیاز داریم، همچنین بر اساس برنامه ما باید ۳۰ درصد از بار کشور را به وسیله حمل و نقل ریلی جابه جا کنیم اما با دو مشکل سن بالای ناوگان و تعداد کم زیرساخت حمل و نقل مواجه هستیم. \xa0سرعت قطارهای باری ما کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت است و زیرساخت های کشور نیز برای حمل ونقل ریلی بسیار ناکافی است و ما برای تحول در این بخش نیاز برنامه مفصل داریم.


به گزارش ایسنا، \xa0کارشناسان حوزه ریلی معتقدند این صنعت به انقلاب مدیریتی نیاز دارد، همه باید بسیج شوند و منابع خاصی برای ناوگان و زیرساخت تخصیص دهند. در حال حاضر یکی از مشکلات حوزه ریلی، زیرساخت است و\xa0سرمایه گذار هم با موضوع بهره وری روبه روست. بهره وری یعنی اینکه سرمایه گذار بتواند بیشترین آورده را از محل سرمایه گذاری اش داشته باشد. اگر واگنی بتواند در روز ۲۰۰۰ کیلومتر برود، سرمایه گذار راغب می شود چون هزینه های سربارش در ۲۰۰۰ کیلومتر شکسته می شود، در حالی که الان میانگین سیر واگن در شبکه ریلی کشور برای بخش مسافری روزانه حدود ۹۰۰ کیلومتر است و این عدد انگیزه لازم را برای سرمایه گذار ایجاد نمی کند.

صالحی درباره وضعیت خط ریلی شلمچه-بصره اظهار کرد: این خط ریلی یکی از اولویت های ماست، موانع متعدد سیاسی، امنیتی و اقتصادی در مسیر تکمیل این پروژه ریلی قرار دارد که بخشی از آن ها مربوط به داخل کشور است و بخشی در خاک عراق است. در عراق باید ۱۶ کیلومتر مین روبی شود و بعد از آن در خاک بصره سه کیلومتر را عراقی ها صاف کردند، سپس به عبور از اروند رود می رسیم که در این خصوص در حال انجام مطالعات تکمیلی هستیم.