مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی گفت: تهیه قطعه و لوازم سخت شده و تحریمها تأثیر منفی در این صنعت داشته است. برخی شرکتهای خصوصی نیز اتوبوسها را با قیمت بالاتری برای خود اجاره میکنند که خروج اتوبوسها از چرخه حمل و نقل برون شهری را به دنبال دارد.
یکی از رانندگان اتوبوس هم با تأیید این موضوع گفت: متأسفانه افزایش هزینهها در اتوبوس سرسام آور شده و از طرف دیگر نرخ لوازم یدکی و قطعات و روغن هم بسیار زیاد شده و در این حالت دولت هیچ همکاری نمیکند. با وجود آنکه از ماههای گذشته درخواست افزایش قیمت کرده بودیم اما موافقت نشده است.
مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری تاکید کرد: در حال حاضر ۸ هزار دستگاه اتوبوس با متوسط ظرفیت ۳۲ نفر و ۲۴ هزار دستگاه مینی بوس با ظرفیت ۱۷ نفر و ۳۳ هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی با ظرفیت سه نفر برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است.
ورپشتی با قبول تخلف برخی رانندگان و شرکتها در ساعت حرکت اتوبوس از مبدا گفت: همه ملزم به رعایت قانون هستند.
او میگوید: به هیچ عنوان عدم فروش بلیت توسط رانندگان یا شرکتهای حمل ونقل مسافری را تأیید نمیکنم و اکنون تمامی تشکلها و بخشهای صنفی برای خدمات دهی به مسافران نوروزی اعلام آمادگی کردهاند.
او گفت: با توجه به تشدید تحریمها، امسال نسبت به سال گذشته تعداد ناوگان حمل ونقل با کاهش روبرو شده است.
ورپشتی گفت: ۹۰ درصد آمار جا به جایی مسافر در کشوردر بخش خصوصی و برون شهری انجام میشود و روزانه از پایانههای شهر تهران حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس به سایر نقاط کشور مسافر حمل میکنند و در پیک سفر حدود ۵۰ هزار و در مواقع کمبود مسافر حدود ۳۰ هزار نفر با این اتوبوسها جا به جا میشوند.
حسین ورپشتی گفت: حدود ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل جادهای به علت مشکلات مالی و تأمین قطعات و لوازم از چرخه سفرهای بین شهری حذف شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نه تنها در بخش اتوبوس بلکه بخش ریلی و هواپیمایی هم کمبود بلیت دیده میشود و وضعیت نابسامانی دارد چرا که در همه سایتهای فروش بلیت حتی یک بلیت هم موجود نیست باید دید تقاضا زیاد است یا اینکه کمبود بهانهای برای گرانی قیمت بلیت اتوبوس خواهد بود.