۶ مورد از سازه های مورد استفاده در ساخت و ساز

بهگفتهی وی، از آغاز بهار 1396 و پس از سپریشدن زمان قابل توجهی از آغاز رایزنیها و تشکیل جلسات هماهنگی و تعاملی مداوم درخصوص تهیهی شرحخدمات و چارچوب مورد توافق با کارفرمای این طرح، ادارهکل راه وشهرسازی لارستان، مأموریت تهیهی «طرح تفصیلی ویژهی بافت تاریخی شهر لار»، در اردیبهشتماه 1396را به معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز ابلاغ کرد و فعالیت مجدّانهی تهیهی طرح، از اواسط اردیبهشتماه همان سال آغاز شد. دکتر لطفی که یکی از مجریان این طرح است اعلام کرد: این طرح با همکاری دکتر خلیل حاجیپور و دکتر مهسا شعله از دیگر اعضای هیأتعلمی بخش شهرسازی دانشگاه شیراز تدوین شده است.

خانه های مکعب شکل کوبوس هونینگن بر اساس مفهوم زندگی شهری در ارتفاع ساخته شده. خانه های آپارتمانی(Apartment Flats)، بخش عمدهای از مسکن شهری را در شهرهای بزرگ و متوسط تشکیل میدهند. وی گفت: باتوجه به اینکه تدوین این طرح، نخستین تجربهی تهیهی طرحهای ویژهی تفصیلی در محدودهی بافتهای تاریخی شهرهای ایران بوده است، گروه مطالعاتی طرح همزمان در چارچوب دفتر مرکزی (شیراز) و دفتر محلی (شهر قدیم لار) بر مبنای شرح خدمات قرارداد، فعالیت خود را آغاز کرد. پاسیو در طراحی ساختمان مسکونی ،با معانی مشابه دیگری چون نورگیر و حیاط خلوت نیز شناخته میشود که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است، امروزه بیشتر مردم به این درک رسیده اند که قسمتی از فضای داخلی خود را به ساخت پاسیو اختصاص دهند. در شمال آمریکا چوب برای قرن ها به دلیل فراوانی؛ دسترسی آسان؛ ارزان بودن قیمت نسبت به دیگر مصالح ساختمانی و همچنین راحتی کار ساخت و ساز به عنوان کاربردی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفت. قیمت اجرای سیستم سازه های گوناگون به متریال مورد نیاز در ساخت آن، متراژ و تعداد طبقات بنا و دستمزد پیمانکار بستگی دارد.

پیشرفتهایی که امروزه در جوامع شاهد هستیم توسط تلاش و پشتکار مهندسی عمران شکل گرفته است. ایجاد فنون معماری به نحوی که به بهترین شکل با نیازهای مشتری مطابقت داشته باشد. طراحی چنین مکان هایی دارای ویژگی ها و کاربری های خاصی می باشد که دانشجویان عزیز باید به انها توجه کنند تا بتوانند به زیبا ترین طرح مجتمع مسکونی دست پیدا کنند . چون ساعات کار و معیار های طراحی سیستم های تهویه مطبوع فروشگاه ها ، بانک ها و رستوران ها با ساختمان های اداری متفاوت است ، باید این مکان ها دارای سیستم توزیع هوا و در برخی موارد تجهیزات سرمایشی خاص خود باشند. مثلا طراحی داخلی مطب پزشک با طراحی داخلی یک شرکت تجاری کاملا متفاوت است.

علاوه بر این، معماران طراحی در انتخاب مصالح مورد استفاده برای ساخت سازه و همچنین نظارت بر تیم ساخت و طراحی در طول فرایند سایت karaj-home ساخت نقش دارند. علاوه بر این، آنها گرمای خارجی را که توسط بخارات اتومبیل یا اشعه خورشیدی ایجاد میشود، جذب میکنند و دمای بالا را به روشی که ساختمان ایجاد میکند، از خود ساطع نمیکنند. همچنین این قاب ها حدود 2 برابر قاب های بتنی قادر به استهلاک انرژی وارده می باشند که عملکرد مطلوب اتصال ترکیبی مورد بررسی را در قاب ترکیبی به خوبی مشخص می کند. برای اینکه ناظر خوبی باشید باید مهارت های رهبری قوی و خوبی داشته باشید، چون مدیریت ساخت یک ساختمان شامل سرپرستی تیم ها و اطمینان از درک و اجرای اهداف پروژه توسط همه کارگران است. به عنوان مثال، یک معمار برنامه ریزی محدودیت های قانونی سایت یا همان محل اجرای پروژه را مشخص می کند یا پروژه را برای تایید و کسب مجوز به مقامات محلی و منطقه ای ارائه می دهد. طراحی تراس اما برای هر ساختمانی یک نیاز ضروری است، بخصوص با حذف شدن حیاط از خانه های امروزی، طراحی تراس و پشت بام اهمیت ویژه ای یافته است. پــلان بــام، محل قرار گرفتن ســاختمان، شکل و ترکیب ساختمان، شیب ها و شکستگى هاى بام را مشخص می نماید.

سازههای کششی در مقیاس بزرگ همان مفهوم را اعمال میکنند اما با اجزای پیشرفتهتر میتوانند بارهای عظیم و شرایط مختلف محیطی را تحمل کنند. با وجود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله هاى اخیر مانند زلزله هاى منجیل و بم ، احتمال جدى وقوع زمین لرزه هاى بزرگ در بیشتر مناطق پر جمعیت كشور و نیاز جدى به اعمال كنترل كیفى در طراحی و اجرای ساختمانها، متاسفانه هنوز توجه كافی به ساخت و ساز صحیح نشده است . از تصاویر ســه بعدى اغلب به منظور ایجاد تصویر روشن از ساختمان تکمیل نقشه هاى دوبعدى استفاده مى شود. در نمای ساختمان از مصالح بومی ، سنگ هایی که از کارخانه های برش سنگ محلی جمع آوری شده است استفاده شده است و ترکیب آن با چوب در نما ، ظاهری مدرن و زیبا به آن می بخشد. این حجم در ترکیب با پلکان هایی با پلان منحنی شکل و فضای سبز و راهرویی که ردیف ستون ها به فاصله محور به محور50/2 متر بدنه آن را می سازند، به عنوان یک پیش فضا فضای داخلی را از فضای خارجی تفکیک میکنند. خصوصیات اصلی پروژه مثل استقرار ساختمان، چگونگی ورود به ساختمان، شکل و ترکیب فضاها، نوع نماهای خارجی ، تعداد طبقات و غیره توسط نقشه های فاز یک نشان داده می شوند.

ماده ۴- از تاریخی که وزارت راه و شهرسازی با کسب نظر از وزارت کشور در هر محل حسب مورد اعلام نماید، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخشهای ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت یاد شده تعیین می شود مستلزم داشتن صلاحیت حرفه ای است این صلاحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال به کار مهندسی و در مورد کاردانهای فنی و معماران تجربی از طریق پروانه اشتغال به کار کاردانی یا تجربی و در مورد کارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی احراز می شود مرجع صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و پروانه اشتغال به کار کاردانی و تجربی وزارت راه و شهرسازی و مرجع صدور پروانه مهارت فنی وزارت تعـاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می گردد. غشا بصورت ورقهای نازک است که فقط دربرابر کشش مقاومت بالایی دارد و دربرابر فشار و خمش هیچ گونه مقاومتی ندارد، پارچه را میتوان بهترین نمونه ازغشاها و سازه پارچه ای نام برد. مقطع ســاختمان، تناسبات و ارتفاع قسمتهاى گوناگون ساختمان را نیز ارائه مى دهد. در صورت استفاده از سیستم سازه فضاكار تخت با توجه به وجود دهانههای بلند و طرح معماری امكان افزایش ارتفاع سقف وجود دارد. در ساختمان هایی با سازه های آجری برای مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله باید از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف استفاده گردد.هم چنین در این سازه ها معمولا دیوار های حمال در طبقات مختلف بر روی یک دیگر قرار می گیرند و اغلب جدا کننده های فضا نیز همین دیوار های حمال می باشند.

تعداد نیروی مورد نیاز جهت نظافت بر روی قیمت تاثیر می گذارد. اشنایی با اصول اولیه و مراحل طراحى ساختمان، به ویژه ساختمانهاى مســکونى و ساختمانهاى عمومى کوچــک، نیز زمینه را جهت حضور و همکارى بهتر در گروه طراحى به وجود می آورد و شناخت خصوصیات معمارى، مصالح مختلف و راهکارهای اجراى ساختمان هاى گوناگون به ویژه ســاختمان هاى بومى، نیروی تجزیه و تحلیل و تصمیم گیرى را در مراحل گوناگون ترسیم نقشه ها افزایش مى دهد. نقشــه هاى فاز یک فاقد مشخصات دقیق مصالح و نکات فنى براى اجراى ســاختمان اند. در مورد اندازه و مساحت فضاهای داخلی ساختمان یکسری استانداردها وجود دارد ، طراح مسکونی باید حتما طبق این استاندارد ها پیش برود .از نکات مهم در طراحی معماری ساختمان این است که فضای داخلی خانه نباید خیلی کم نظر گرفته شود و باید حداقل استانداردهای طراحی ساختمان را داشته باشند، به عنوان مثال آشپزخانه قطعا یکی از پرکاربردترین فضاها در ساختمان است نباید مساحتی کمتر از 10 درصد از زیربنای کل نقشه ساختمان را داشته باشد، به عنوان مثال اگر یک واحد ساختمان، مساحتی برابر 100 متر دارد، باید آشپزخانه آن از 10 متر کوچکتر نباشد. رعایت دستورالعامل ها و قوانین، توجه به سبک معماری ایرانی، برآورده کردن نیاز ها و خواسته های ساکنین از جمله چالش های پروژه های مجتمع مسکونی به شمار می آید.

به طور کلی هر چه ارتفاع یک سازه را بیشتر در نظر بگیریم به دلیل موارد مختلف مانند بارهای وارد بر ساختمان، نیاز به مصالح بیشتر، نیاز به پی و فونداسیون قوی تر و موارد دیگر از این دست با محدودیت هایی در ضوابط طراحی روبرو می شویم. عوامل مختلفی در نوع سازه موثر هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.1: هدف از ساخت سازه چیست؟ 1 ـ رفتار سازه را می توان بصورت تركیبی خطی از حالت های مودهای ارتعاشی مختلف سازه كه مستقل از یكدیگرند محاسبه نمود . استفاده و مدارک مورد نظر را به مدت 10 سال بعد از سال مالی مربوط نگهداری و در صورت مراجعه مأمورین مالیاتی به آنان ارائه نمایند. «طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی لار» که بههمت سه تن از اعضای هیأتعلمی دانشگاه شیراز، طی پنج سال تدوین شده است، در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید. دکتر سهند لطفی، معاون پژوهش و فناوری دانشکدهی هنر و معماری دانشگاه شیراز ضمن اعلام این خبر توضیح داد: شهر لار یکی از 168 شهر کشور بوده است که محدودهی تاریخی آن پیرو مصوبهی 27مهرماه 1394شورایعالی معماری و شهرسازی ابلاغ و مقرّر گردیده تا براساس ویژگیهای منحصر بهفرد بافت و عناصر موجود در شهر قدیم لار، طرح تفصیلی ویژه برای محدودهی تاریخی آن تدوین شود.

کنترل نور در معماری ساختمان نقش مهمی در آسایش ساکنین خانه دارد .درست است که نور طبیعی، می تواند باعث افزایش کیفیت فضای داخلی ساختمان شود، اما نور بیش از حد هم می تواند درتعمین نشدن اسایش ساکنین خانه نقش بسزایی داشته باشد. در این روش تنشهای مجاز با استفاده از یک آییننامه محاسباتی تعیینشده طراحی میشوند که این طرح کاملاً ساده است، اما معایب زیادی دارد که باعث میشود، کمتر از آن استفاده شود. میزهای پذیرش با هدف ایجاد ارتباط و نظارت در نظر گرفته میشوند. در این روش اعضای باربر اصلی خرپا به صورت دو گانه و یا چند گانه طراحی میشوند. این مساله به این دلیل است که در سالهای قبل به دلایلی از جمله رو به رویی ایران با جنگ و نیاز شدید به بازسازی بناها، راهها و سازههای مختلف (از جمله سدها، کارخانجات، نیروگاهها، پتروشیمی و غیره) بازار کار این رشته بسیار بزرگتر بود. امکان انجام فعالیت های بازسازی در خارج از ساعات کاری نیز مقدور می باشد. حالت حدی حالتی است که اگر تمام یا بخشی از سازه به آن برسد قادر به انجام وظایف خود نباشد و از حیز انتفاع خارج گردد و مطابق مقررات ملی ساختمان مبحث دهم سازه باید به نحوی باشد که تحت شرایط بارگذاری محتمل به هیچ یک از حالت های حد مقاومت و حالت بهره برداری نرسد برای مثال بارهای مرده ساختمان احتمال کمی برای آن منظور می گردد که با واقعیت مغایرت داشته باشد در حالیکه بار زنده پیش بینی شده برای ساختمان می تواند از محدوده تغییرات بیشتری برخوردار باشد که به تبع آن از ضریب بار بزرگتری برخوردار می گردد این ضرایب بار با توجه به مقررات ملی ساختمان مبحث ششم تعیین میگردد و دسته دوم ضرایب ایمنی از طریق کاهش مقاومت می باشد و مقدار آنها با توجه به دقت تیوری مورد استفاده در ضوابط طراحی تغییرات احتمالی مشخصات مصالح و ابعاد مقطع تعیین می گردد.

موقعیت استخر، سونا و جکوزی را درطراحی ساختمان در هر نقطه ای تعیین شود، تنها کافی است که با رعایت نکات اجرایی و استاندارد های ابعاد و اندازه ها دست به طراحی آن بزنید. این معماران، مسائل مکانیکی جزئیات ساختمان را بررسی و اصلاح می کنند تا مطمئن شوند که ساختمانها با استانداردها و مقررات ساختمانی منطقه ای و محلی مطابقت دارند. در ایران، علاوهبر شرایط اقلیمی، شهرداری هم ضوابطی برای هر شهر و هر منطقه دارد که معمار و طراح باید باتوجه به قوانین موجود، طراحی خود را برای ساختمان و نمای آن پیش ببرد. برنامه کاری برای احداث هر سازه به مسائل مختلفی از جمله موقعیت منطقه و شرایط زمین و میزان بودجه و نتایج بررسی ها و مطالعات وابسته است. با در نظر گرفتن اهمیــت فضاهاى داخلى ســاختمان و وجود جزئیات بسیار در داخــل ایجاد حجم بنا، ویژگی های اصلى هر ســاختمان را توسط ایجاد یک برش افقــى و ترســیم تصویر آن بیان مى کننــد که به آن پلان اطلاق می شود. تصاویری از پلان در زیر قابل مشاهده است. امکانات رندرینگ عالی، و نیز قابلیت های مدل سازی و معماری افزونه انعطاف پذیر از ویژگی های قابل توجه آن هستند. در ساخت و ساز و پیاده سازی اسکلت فلزی سبک از مصالح متنوعی استفاده میشود که از جمله آنها میتوان به انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناوردانی و …

برای اجرای سیستم ساختمانی LSF همانند سایر سیستم های رایج ساختمان سازی ابتدا طرح های معماری و سازه ای و سپس نقشه های اجرایی تهیه شده و براساس آن سیستم اجرا می شود. هر چند که این ساختمان به طور کلی یک آسمان خراش بلند شیشه ای است، اما ظاهر سرزنده اش آن را به یک ساختمان جالب و یک قطعه ی معماری بسیار عالی تبدیل کرده است. یک معمار باید بتواند دیدگاه های خودش را به شکل موثری بیان کند و انتظاراتی که از پروژه معماری می رود را هم تفسیر نماید. سکونتگاه ۶۷ از ۳۵۴ شکل یکسان بتونی در ۱۲ طبقه با اندازه های مختلف و بطور نامنظم ساخته شده است. کلید اصلی تبدیل شدن به یک معمار موفق، داشتن مهارت های ارتباطی خوب است.

نورگیری ساختمان باید طبق اصول خاصی پیش رود مثلا برای طراحی پذیرایی دسترسی مستقیم به نور طبیعی است، و در طراحی مسکونی سعی می شود این مورد رعایت شود، اما برای قسمت های دیگر خانه مثل اتاق خواب ها باید میزان نور گیری بیش از حد نباشد؛ یکی از مشکلات نورگیری اتاق خوابها با پنجرههای بزرگ، کنترل دما و عایقبندی حرارتی ، است.ضمن اینکه بسیاری از افراد تمایلی ندارند اتاق خوابشان، پنجرههای خیلی بزرگ داشته باشد. واحدهایی که در نمای اصلی و مشرف به خیابان قرار دارند، باید تراس را بهگونهای طراحی شود که خللی در زیبایی نمای ساختمان ایجاد نکند و رعایت این اصول با انتخاب یک طراح ساختمان مسکونی مورد تایید امکان پذیر است. با کمی دقت و رعایت یکسری نکات در معماری ساختمان می توانیم، طراحی ساختمان مسکونی خود را به بهترین شکل ممکن تغییر دهیم، طراحی معماری ساختمان زیرنظر بهترین معماران کشور یکی از خدمات هلدینگ ساختمانی سپنتا میباشد که در این مقاله به شرح کامل آن خواهیم پرداخت. این ساختمان عجیب، بزرگ و تخممرغی شکل که در سال 2007 تکمیل شده است، از آثار پاول آندرو است.