بودجه ۴۰ میلیارد تومانی شلمچه – بصره این خط آهن را به کجا می‌رساند؟



در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای کمک به طرح احداث راه‌آهن شملچه – بصره، ۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و با آغاز این طرح از شهریورماه سال گذشته، باید دید این خط ریلی اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد.

به گزارش ایسنا، برای کمک به طرح احداث راه‌آهن شملچه – بصره در جدول اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) دستگاه‌های اجرایی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

راه‌اندازی خط ریلی شلمچه – بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، این پروژه‌ بارها به تعویق افتاده است.

آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه – بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ به‌خصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راه‌آهن میان دو کشور به مین‌روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی – وزیر فقید راه و شهرسازی – دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.

البته در این میان از گوشه و کنار هم اخباری مبنی‌بر عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می‌شد؛  اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسئولان جمهوری اسلامی کشور از جمله مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – و سید میعاد صالحی – مدیرعامل شرکت راه‌آهن – به پیگیری‌ها درباره این پروژه ادامه دادند.

فروردین‌ماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه – بصره و پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد که عراق وعده داده بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند. همچنین اینطور مطرح شد که کشور عراق به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ تاکید کرده است؛ هرچند که به نظر می‌رسد فرآیند احداث خطوط ریلی در این ناحیه تا کنون به مین‌روبی زمین‌ها محدود شده است.

درنهایت شهریورماه سال گذشته عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره در نقطه صفر مرزی در خاک عراق،  با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد. همان زمان اعلام کرد طبق تفاهم امضاشده، برای کل پروژه بدون در نظر گرفتن مدت زمان ساخت پل، ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است. مدت زمان احداث پل بازشو به طور موازی، حدود ۱۸ ماه تا حداکثر ۲ سال اعلام شده.

بیشتر بخوانید

طلسم راه‌آهن تهران – کربلا می‌شکند؟

آخرین وضعیت راه‌آهن شلمچه – بصره

در آخرین اظهار نظرات درباره راه‌آهن شلمچه – بصره، سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت‌ راه‌آهن- فروردین‌ماه سال جاری بیان کرد: سال گذشته راه‌اندازی قطار ترکیبی ایران – کربلا به‌صورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه‌آهن شلمچه – بصره است و اکنون در حال مین‌روبی زمین‌های باقی‌مانده هستیم.

به گفته او، طی جلساتی که برگزار شده، مقرر شده زمین این مسیر ریلی را برای احداث به ایران تحویل ‌دهند.  

هرچند این مسیر به گفته مقامات عراقی،  نمی‌تواند برای انتقال کالا مورد استفاده قرار گیرد که دلیل آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین‌شده است؛ اما با راه‌اندازی خط ریلی شلمچه – بصره،  این مسیر می‌تواند به‌عنوان یک مسیر خوب برای جابه‌جایی زائران ایرانی به‌سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود؛ همچنین زائران عراقی می‌توانند با استفاده از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1403021712210/%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%DB%B4%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D9%84%D9%85%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%B5%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%B7-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AF