راه آهن تبریز- میانه؛ ۲۲سال درایستگاه انتظار/ پروژه در بن‌بست است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

راه آهن تبریز- میانه؛ ۲۲سال درایستگاه انتظار/ پروژه در بن‌بست است

جواد رحمتی

آن سال‌ها بسیاری از تبریزی‌های شاغل در تهران و بسیاری از دانشجویان از کلنگ زنی این پروژه خوشحال بودند چراکه به گمان خود و به گفته مسئولان وقت قرار بود این پروژه نهایت بعداز چند سال افتتاح شده و مسیر خسته کننده و ۱۲ ساعته تهران تا تبریز با قطار در ۷ ساعت طی شود و حالا بعداز گذشت ۲۲ سال همچنان خبری از افتتاح و تکمیل پروژه نیست.

وزیر راه دولت تدبیر

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت تدبیر

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: افتتاح نمایشی پروژه توسط رئیس جمهور دولت تدبیر و امید در سال ۹۸ دردی از این پروژه دوا نکرد.

۱۹ فروردین ۱۴۰۱

عابدین خرم

تاریخ اعلام شده

به اعتقاد کارشناسان، افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز هم چندان مفید نیست زیرا باید فاصله شهر تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند بعد با قطار به مقصد خود بروند.

۲۳ شهریور ۱۴۰۱

محمد اسلامی

اگر این طرح اکنون تا ایستگاه موجود تبریز تکمیل و آماده شده بود برای بهبود مسیر ترانزیتی شرقی غربی از مرز سرخس به مرز رازی مفید و مؤثر بود ضمن اینکه در شرایط کنونی به علت جنگ روسیه و اوکراین، حمل بارهای چین به اروپا (سالانه حدود ۸۰ میلیون تن) با عبور از روسیه خیلی محدود شده و فرصت خوبی بود که بخشی از این بار انبوه به مسیر عبوری از ایران جذب می‌شد.

آذرماه ۱۴۰۱

شهریور ماه ۱۴۰۱

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعتبار پروژه راه آهن تبریز- میانه صرف پرداخت افزایش حقوق کارمندان شد، افزود: منابع مالی برای پروژه در سال جاری و سال آینده وجود ندارد و پروژه در بلاتکلیفی است.

۲ مرداد ۱۴۰۱

معاون وزیر راه و شهرسازی

عباس خطیبی

مجری طرح پروژه راه آهن تبریز میانه

افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز مفید نیست زیرا باید فاصله تبریز تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند کارشناسان امر می‌گویند اجرای بخش باقیمانده از ایستگاه خاوران تا ایستگاه موجود تبریز جزو برنامه‌های آتی است که دست کم پنج سال طول خواهد کشید.

با اینکه خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی خط ریلی بستان‌آباد- تبریز را یکی از پنج پروژه اولویت‌دار کشور اعلام کرده و گفته این خط ریلی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد ولی شواهد و بازدیدهای میدانی از پروژه نشان می‌دهد که با تداوم وضعیت فعلی و عدم تزریق اعتبار به پروژه تا چند سال آینده نیز نمی‌توان سوت قطار تبریز- میانه را شنید.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5650498/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%B2%DB%B2%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%86-%D8%A8%D8%B3%D8%AA

بیگی با اشاره به اینکه پروژه به جهت مسائل مالی در تنگنا است، گفت: دولت باید توجه جدی به این پروژه نیمه تمام و مهم داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی

۵,۰۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه نیاز است

نام

داود بهبودی

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن

پایان سال ۱۳۹۹

وعده پشت وعده!

۱۷ اسفند ۱۳۹۹

اعتبار پروژه راه آهن تبریز- میانه صرف پرداخت افزایش حقوق کارمندان شد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۵,۰۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه نیاز است تا هم بدهی پیمانکاران پرداخت و هم برای اجرای پروژه هزینه شود.

با همه این اوصاف متأسفانه پروژه راه‌آهن تبریز- بستان آباد- میانه به قدیمی‌ترین پروژه نیمه تمام حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شده که قطار آن در ۲۲ سال گذشته تجربه وعده‌های دولت‌های مختلف برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته است و همچنان در ایستگاه انتظار سوت می‌کشد.

باتوجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه می‌توانست زمینه ساز رشد اقتصادی شود، این پروژه قادر بود جهش قابل توجهی در جابجایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله‌های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند، موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.

تیرماه ۱۴۰۰

وی با بیان اینکه آقای روحانی ادای افتتاح پروژه ناقص و تکمیل نشده را درآورد، ادامه داد: پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز یک محور مهم ترانزیتی است که به صورت دوخطه ساخته می‌شود و افتتاح یک ایستگاه در بین مسیر درحالیکه پروژه به صورت کامل تمام نشده است فایده‌ای ندارد.

مرداد ۱۴۰۱

راه آهن تبریز- میانه؛ ۲۲سال درایستگاه انتظار/ پروژه در بن‌بست است

مسئولیت

بازخوانی وعده‌های مسئولان طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این پروژه بیشتر از تزریق اعتبار، وعده وعید به خود دیده و مسئولان دولت‌های مختلف قول‌های مختلفی برای افتتاح پروژه داده‌اند.

ابر پروژه آذربایجان در بن بست!

۱۳ بهمن ۱۴۰۰

۶ آذرماه ۱۳۹۸

۱۱ خرداد ۱۴۰۱

۱۹ خرداد ۱۴۰۰

حمیدعلی محمدزاده

افتتاح نمایشی پروژه توسط رئیس جمهور دولت تدبیر و امید

مرداد ماه ۱۴۰۰

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص زمان افتتاح پروژه راه آهن تبریز میانه افزود: فعلاً به این زودی ها منتظر افتتاح پروژه نباشید. سال آینده نیز اعتبار خاصی به این پروژه تخصیص نخواهد یافت. حتی هزینه نگهداشت پروژه نیز تأمین نشده است.

اوایل سال ۱۴۰۰

معاون سابق عمرانی استاندار آذربایجان شرقی

افتتاح ابر پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز می‌توانست انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند البته تنها مزیت این پروژه کوتاهی مسیر تهران به تبریز نبود و بلکه افتتاح ابر پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز می‌توانست انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشورمان با توجه به شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایجاد کند.

استاندار آذربایجان شرقی

البته شاید انتظارها فقط برای شهروندان و مردم منطقه خلاصه نمی‌شد چراکه ۸ وزیر راه و ۴ رئیس جمهوری که درخصوص این پروژه وعده داده بودند نیز شاید هرگز نمی‌دانستند این پروژه به عمر کاری آنها قد نمی‌دهد. روزها و ماه‌ها و سال‌ها سپری شد و نه قطاری از میانه به تبریز رسید و نه مسیر تهران تا تبریز ۵ ساعت کوتاه‌تر شد.

هفته دولت ۱۴۰۱

خیرالله خادمی

محمدباقر نوبخت

تیرماه ۱۴۰۱

محمدباقر نوبخت

اوایل سال ۱۴۰۱

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در دولت گذشته

۲۸ فروردین ۱۴۰۱

خیرالله خادمی

وعده بهره برداری

۱۹ خرداد ۱۳۹۹

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- محمدرضا علی اشرفی: وقتی سال ۱۳۷۹ وزیر راه دولت وقت درحال کلنگ زنی مهمترین پروژه ریلی شمال غرب از میانه به تبریز بود کمتر کسی فکر می‌کرد قرار است این پروژه چند رئیس جمهور و چند دولت مختلف به خود ببیند و سرانجام هم تکمیل نشود.

فعلاً به این زودی‌ها منتظر افتتاح پروژه نباشید

راه آهن تبریز- میانه؛ ۲۲سال درایستگاه انتظار/ پروژه در بن‌بست است

۴ آذرماه سال ۱۳۹۸ بود که رئیس جمهور دولت گذشته در سفر به تبریز پروژه راه‌آهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستان‌آباد افتتاح کرد. افتتاحی که نتیجه‌ای نداشت و نمی‌شد قطارها در مسیر تردد کنند چراکه محور ریلی بن بست بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ابراز داشت: تخصیص‌ها به پروژه‌های عمرانی در کشور حداقلی است، پول دولت بیشتر صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود و با این وضعیت مشکلات جدی در زیرساخت‌های کشور ایجاد خواهد شد.

پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز به صورت دوخطه ساخته می‌شود و اکنون آنچه فعلاً قرار است افتتاح شود یک قطعه از آن از بستان آباد تا ایستگاه خاوران در حوالی تبریز است. با افتتاح این قطعه، قطارهای ترانزیتی نمی‌توانند از این محور استفاده کنند زیرا به ایستگاه موجود تبریز وصل نشده و امکان ادامه حرکت ندارد یعنی این مسیر بن بست است.

معاون رئیس جمهور سابق

راه آهن تبریز- میانه؛ ۲۲سال درایستگاه انتظار/ پروژه در بن‌بست است

دولت گذشته برنامه ریزی و مدیریت مناسبی روی پروژه راه آهن تبریز- میانه نداشت حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه دولت گذشته برنامه ریزی و مدیریت مناسبی روی پروژه راه آهن تبریز- میانه نداشت و برای همین یک افتتاح نمایشی انجام داد، افزود: مدیریت زمانی برای اجرای هر پروژه‌ای الزامی است.

این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب است که باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور و رونق حمل و نقل ریلی و مسافری می‌شود.